donderdag 24 september 2015

Het talent om boos te zijn op de Antiekmarkt Den Haag

Of ik mijn talent niet op een ander vlak kon inzetten
werd mij vandaag verzocht.

Soms provoceer ik de Afdeling Markten van de Gemeente Den Haag met wat ik hier op dit Blog schrijf.
Nu doe ik dat niet omdat ik het talent heb leuk om te gaan met de Gemeente Den Haag, maar omdat ik dingen vermoed, verneem, hoor, met angst en beven tegemoet zie en concludeer.
Ik schrijf geen Libelle of Flair verhaaltjes om meiden zoet te houden of wijs te maken dat ze met dat wat ik aanbied gelukkig zullen worden.
Ook niet dat man, noch vrouw op een Elle- of belle-manier gelukkig zal worden door de markt te bezoeken.

Ik provoceer om eens een keer, 
misschien één keer, 
hopelijk één keer 
van de afdeling Markten Gemeente Den Haag, 
naar waarheid zaken, die van invloed zijn op onze vergunning van een standplaats op een gemeente markt, 
bijtijds 
te vernemen.
Punt.
Zwart op wit.
Van het hoger kader.
Van het hoofd afdeling Markten:
dhr. Rick Warnar.

Mijn talent wil ik niet gebruiken om slechts te vertrouwen, 
op een goede afloop, maar ook, vooral, om te beheersen, controleren.
Punt.
Dat doe ik schrijvend, dat deed ik als regisseur, dat doe ik als inkoper, dat doe ik als standhouder. 
Dat doet een vergunninghouder op de Antiek- en Boekenmarkt Den Haag. 
Helaas houder van een vergunning voor iets, wat tot nu toe voortdurend veranderd, zomaar veranderd.
Het spel wordt gespeeld zonder dat wij de spelregels kennen, 
of de spelregels worden veranderd tijdens het spel.

Goede regisseurs en goede acteurs spelen misschien een spel, 
maar zij kunnen elkaar intens vertrouwen,
en maken dan samen iets moois.
Dat is een talent.


een scene uit Water, een theaterproduktie uit 2009 door Scat Cameleon,
met Charlotte van Beek als Agnes van TV West
Water

tekst (van beide): Marx Warmerdam


REACTIE:

Kijk ! Ze zijn het er al over eens dat je talent hebt. Dat is een geweldig compliment toch? Als ik jou was zou ik een bedankbriefje sturen.
Gelukkig behoort lijdzaam zwijgen niet tot een van je talenten. Je hoeft je toch niet als een Marie Stuart naar het schavot af te laten voeren. Misschien zou de gemeente het heerlijk vinden als jij als de ware Anna Karenina je hoofd onder de trein legt. Maar zoals gewoonlijk maken ze een inschattingsfout. Ze vinden je dus een "lastig vrouwtje". Wat een achterhaald patriarchaal instituut is de gemeente toch. Je zou het bijna uit medelijden opheffen.
Oh ja, dit mag je namens mij citeren,
Dhr. D. (bezoeker)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.