maandag 14 november 2016

17 november 2016, vergadering Gemeenteraad Den Haag over de markt. Hopelijk ook over de 170% verhoging van het marktgeld op de Antiekmarkt en Boekenmarkt Den Haag

Van een TEKORT van 6,1 miljoen
op de Haagse Markt naar
KOSTENDEKKEND voor alle Haagse markten.
Een marketingtruc van jewelste. Een vertaalslag. Een verhaalslag.


Ter voorbereiding:
Stap 1.
Neem een kopje thee of koffie, een drankje, een sapje, een borrel of wijntje
Stap 2.
Ga gemakkelijk zitten.
Stap 3.
Zorg dat je ruim tijd hebt.
Stap 4.
Neem zo nodig een paracetamolletje.
Stap 5.
Lees de volgende brief. Die is gericht aan de Gemeenteraad van Den Haag.



14 november 2016, Den Haag


Aan de Burgemeester, wethouders en leden van de Gemeenteraad Den Haag

Betreft: raadsvergadering 17 november 2016, 19.30uur,
locatie Statenzaal van het Provinciehuis Zuid Holland,
beraadslaging over het voorstel van het college inzake Marktverordening Den Haag 2016

Geachte voorzitter, dames en heren. 

Graag wil ik beginnen met te refereren aan:
Den Haag RIS295231, verslag openbare vergadering van de Commissie Leefomgeving/bestuur Gemeente Den Haag op 6 oktober 2016,
waarin Wethouder Revis de volgende toezegging doet:

“Op korte termijn een onafhankelijk onderzoek starten naar de opbouw van de tarieven, wat er onder de tarieven valt en hoe hierover is gecommuniceerd. Daarbij zal een vergelijking gemaakt worden met andere steden. De commissie zal over de uitkomsten van het onderzoek geïnformeerd worden”
Het toegezegde onafhankelijk onderzoek betreft hopelijk niet alleen de Haagse Markt maar ook de 170% marktgeldverhoging op de Antiek- en Boekenmarkt Den Haag. 

Kostendekkend moet de markt zijn. Mijn idee. Heel goed. Mijn buurvrouw in de van Leeuwenhoekstraat hoeft niet mee te betalen aan mijn kraam.

Een vergelijking maken met andere steden is een prima idee, maar daar is misschien iets heel anders aan de hand, waardoor men daar hogere of lagere tarieven hanteert. Beter lijkt het een landelijk gemiddelde te hanteren in de vergelijkingen, niet alleen tarieven in den lande die beter van pas komen voor de Gemeente Den Haag.

Wat is er gebeurd tussen medio 2012, toen de Antiek- en Boekenmarkt Den Haag, na berekening door de afdeling Markten, dusdanig winstgevend bleek te zijn, dat het marktgeld om die reden in 2013 drastisch werd verlaagd, en november 2015, toen bleek dat de Antiek- en Boekenmarkt de op één na minst kostendekkende markt bleek te zijn in Den Haag ? Waar zijn 170% meerkosten door veroorzaakt ?

Mogelijk ligt de oorzaak in, en daarvoor verwijs ik naar het verslag: Gemeente Den Haag - Kenmerk: DSB/2015.252 – RIS 283166, 9 juni 2015.
Onderwerp: Voortgangsbericht vernieuwing Haagse Markt en tussentijdse evaluatie:
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  “Hierbij Wethouder Revis: "....Hierbij informeer ik u over de voortgang van het project vernieuwing Haagse Markt

(…)

Financiën.

Het financiële kader voor het project Haagse Markt bedraagt €33,6 miljoen. Hiervan is €27,5 miljoen door uw raad beschikbaar gesteld.

De resterende €6,1 miljoen is opgevangen binnen de begroting van de dienst Stadsbeheer

6,1 miljoen. Van een TEKORT op de Haagse Markt naar KOSTENDEKKEND op alle haagse markten. Knappe vertaalslag. Of is het verhaalslag ? 

















Wat is er vervolgens gebeurd op de Antiek- en Boekenmarkt Den Haag? 

Op de factuur voor 2016 zagen de standhouders van de Antiek- en Boekenmarkt de totaalprijs en een vierkantemeterprijs per dag voor 2016.

- nooit eerder kenden de standhouders van de Antiek- en Boekenmarkt Den Haag
de éénvierkantemeterprijs per dag
- dit was altijd een seizoensvierkantemeterprijs
- in 2012 zelfs een standplaats/kraam-vormprijs
(vorm: een zogenoemde frontkraam en een zogenoemde inloop/diepekraam)
- daarom is niemand zich bewust geweest van hoe drastische de verhoging is, die nu met een eerste fase in 2016 is doorgevoerd. Pas toen één standhouder zijn 2016 factuur vergeleek met 2015 besefte hij dat het om een verhoging ging van ruim 60%.
- daags daarna werd het duidelijk dat die verhoging slechts een beperkt deel was
- uit het (voorstel) raadsbesluit 09 november 2015, te vinden op het internet, maar nooit als belanghebbende ontvangen, bleek de 170% verhoging 

- vragen die in de dagen daar na gesteld werden aan de afdeling Markten Den Haag werden beantwoord aan de hand van een Q&A-list of zelfs met een opmerking: “jullie hebben altijd zo goedkoop gestaan” 

- in geen enkel Marktkameroverleg is de opbouw van het marktgeld besproken, of dat zou moeten zijn geweest:
Het marktgeld is opgebouwd uit kosten voor toezicht door de marktmeesters, afdelingskosten en promotiebudget en toeslag voor de zondag.

Van mogelijkheid tot inzicht in feitelijke kosten is nooit sprake geweest.
Ook niet van begrote feitelijke kosten.
Ook niet van kosten die rechtsstreeks verband houden met de voorziening of dienst.
Ook niet welke indirecte kosten zijn omgeslagen per ondernemer / per vierkantemeter.
Ook niet of die indirecte kosten verband hielden met externe factoren, zoals:
andere evenementen t.t.v. de markt op het zelfde terrein
én de extra kosten als gevolg van de bouw van de parkeergarage onder het Tournooiveld.

Bij beide voorbeelden, maar zeer zeker bij de bouw van de garage is het overduidelijk dat er in 2015 en in 2016
- vaker én meer marktmeesters op de markt moesten zijn, of met spoed moesten komen en dat de standhouders daarvoor moeten betalen.
- een omgevingsmanager bleek te zijn aangesteld en dat de standhouders daarvoor moeten betalen.
- daardoor de kantoorkosten en managementskosten zullen zijn gestegen
- in 2015 én 2016 een herindeling en proefopstelling van kramen moest plaatsvinden, welke natuurlijk de nodige kosten met zich meebracht en door de standhouders betaald moesten worden
- als in 2017 de bovengrond van het Tournooiveld weer dicht is, er weer een proefopstelling en herindeling moet komen, en weer lijkt het dat de standhouders daar zelf voor moeten betalen

Andere externe factoren:
- jarenlang een verplaatsing/herindeling voor het oefenen voor Prinsjesdag, extra werk voor de afdeling Markten
- sinds 2015 mogen we op die zondag voor Prinsjesdag helemaal niet meer staan, ook weer het gevolg van de bouw van de parkeergarage, daardoor heeft de afdeling Markten minder marktgeld ontvangen dan wellicht begroot en die derving wordt omgeslagen op de standhouders.
- Uitmarkt Den Haag; altijd moeten de marktmeesters, voor en op die dag, veel meer uren aan de Antiek- en Boekenmarkt besteden, simpelweg om de markt bereikbaar te houden, en die kosten moeten door de standhouders betaald worden. 

Weet u wat de kosten zijn, genoemd en geschreven door de afdeling Markten, voor de marktdagen op het Lange Voorhout en Plein ? Die zijn in 2016 begroot op: 

- 20x markt op donderdag Lange Voorhout:    58.696,00 euro

- 19x markt op zondag Lange Voorhout:          62.016,00 euro

- 32x markt op donderdag Plein in de winter: 29.987,00 euro

Dat daar bovenop nog het elektraverbruik betaald moet worden aan de Gemeente Den Haag ?

Dat daarbij de standhouders de fysieke kraam ook nog moeten betalen aan de kramenzetter, tot en met het elektriciteitssnoer ?

Dat de Gemeente Den Haag, afdeling Markten, de standhouders niet afrekent op werkelijk gebruikte vierkante meters ? Dat er een vorm van éénheidsprijs wordt gehanteerd ?

Dat een standhouder met alleen een frontkraam van 4x2 meter, niet voor 8wordt aangeslagen, maar voor 12(dat dat tot 2015 zelfs 24was)

Dat een standhouder met een inloop/diepe kraam van 4x4 meter niet voor 16wordt aangeslagen, maar voor 24

Dat dit exclusief parkeerplek voor een vervooersmiddel en extra ruimte in de omgeving van de kraam is ? Voor die gebruikte vierkantemeters worden de standhouders apart aangeslagen. 

Dat met facturen van 2011 t.m. 2016 aangetoond kan worden dat er in 2013 die marktgeldverlaging plaatsvond? 

Dat er met facturen van 2014 en 2015 die vermindering in verplichte minimale afname van vierkantemeters voor een frontkraam kan worden aangetoond ? 

Dat de standhouders zich in 2017 niet meer tot een verplichte minimale afname zullen laten dwingen van of 12 of 24 m² ? Dat zij kunnen eisen dat alleen de werkelijk ingenomen meters mogen worden berekend ? Uitgaande van de fysieke afmetingen van een verplicht af te nemen kraam.
Dat menig standhouder de m²-afname zal minderen, soms halveren, om de kosten te verlagen ?
Dat dan de begroting van de afdeling Markten aangepast zal moeten worden, omdat de kosten nog minder gedekt zullen worden ?
Dat er menig standhouder zijn/haar vergunning zal opzeggen, omdat de kosten te hoog zijn, en dat daardoor de overblijvende standhouders meer zullen moeten gaan betalen om de markt kostendekkend te laten zijn ?
Wat ook vermeldenswaardig is, is dat het hoofd afdeling Markten, Dhr. Marinus van der Vos, vindt dat standhouders niet professioneel zijn als zij klagen over marktgeldverhoging; zijn uitspraak was: “jullie moeten niet klagen, dan ben je geen goede ondernemer” en dat Wethouder Revis ook vindt dat dat we niet moeten klagen, hij sprak: “jullie kunnen je tijd beter besteden aan promotie in plaats van te protesteren”
En dat er telkens weer wordt beweerd dat de Antiek- en Boekenmarkt Lange Voorhout op een A1 locatie plaatsvindt, terwijl de markt in 2012 en 2013 geen passerend verkeer had door werk aan bruggen in de directe omgeving, de markt in 2015 en 2016 ingesloten werd door bouwput, hekwerkken en geluidsoverlast, vele malen wordt gehinderd door andere evenementen met een vergunning voor de plek waar de standhouders al een vergunning voor hebben.

Wordt er een markt gefaciliteerd of een plek op diverse fronten geëxploiteerd ?
















Dit is de bedoelde A1 locatie




Heeft de Gemeente Den Haag zich bij vaststelling van de marktgelden 2016-2018  aan de regels gehouden ?
M.a.w.:
- is de Gemeente Den Haag transparant geweest bij de vaststelling van de tarieven ? Nee.
- heeft de Gemeente Den Haag duidelijk gecommuniceerd met de belanghebbenden? Nee.
- heeft de Gemeente Den Haag onze vertegenwoodigers in de Marktkamer volledig ingelicht? Nee.
- heeft de Gemeente Den Haag onze officiële bezwaren tegen de marktgeldverhoging behandeld? Nee. Tot op heden niet.
- heeft de Gemeente Den Haag de begroting 2016-2018 gebaseerd op werkelijk gebruikte vierkantemeters ? Nee.
- heeft de Gemeente Den Haag in de begroting 2016-2018 rekening gehouden met derving door minder afname van vierkantemeters door standhouders in 2017 en 2018?

Gezien de Gemeente Den Haag zich mogelijk niet aan de regels heeft gehouden rond de marktgeldverhoging en dat er een toezegging van de wethouder ligt voor een onafhankelijk onderzoek naar de markttarieven,

wil ik u hierbij verzoeken
- de marktgeldverhoging van 1 januari 2016 te herroepen
- de marktgelden niet te verhogen zolang er nog onderzoek wordt gedaan en bezwaren lopen.
- te beloven dat de bezwaren binnenkort worden behandeld
- toe te staan dat standhouders wel mogen protesteren, zonder voor “Slechte Ondernemer” te worden uitgemaakt. 

Met hoogachting en dank voor uw tijd om deze lange brief te lezen,
Mw. Marx Warmerdam





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.