donderdag 23 juni 2016

Verhoging marktgeld, deel 5. Reacties van standhouders op de Antiekmarkt en Boekenmarkt Den Haag en anderen.

150% verhoging Marktgeld op de Antiek- en Boekenmarkt Den Haag

donderdag 23 juni 2016.
Er is veel besproken op de markt vandaag. Morgen probeer ik dat in een verslag te gieten. Maar er is 1 opmerking die ik jullie niet wil onthouden; een collega telefoneerde met de afdeling Markten Den Haag "Waarom die verhoging" Antwoord: "Jullie hebben jaren zo goedkoop gestaan" Tja, het zal je huurbaas maar zijn. Die huurbaas vergeet wel dat een paar jaar geleden onze marktgelden werden verlaagd omdat wij de enige markt in Den Haag waren die winstgevend was. Hè?

Schande.
Over onze rug, terwijl je al inkomstenverlies hebt door de bouw van de parkeergarage.
Met vriendelijke groet,
Kees.

Het is vreselijk te constateren dat dit geen vergissing was. Iets waar we na zondag op hadden gehoopt.
Dit betekent dat er marktmensen zullen verdwijnen, die misschien al jaren met veel plezier op de markt staan.
Elvira.


Ik heb mevrouw Lucas ook gevraagd wie mij kan helpen aan een kopie van de begroting. Ze kijkt dit voor me na en laat mij dat nog weten
Joyce

In een brief van de gemeente Den Haag, dd 16 december 2015, is ons deze verhoging medegedeeld.
De vierkante meter prijs is  E 1.16 per dag geworden (en dan zijn we er nog niet). 
Het bedrag op de acceptgiro is niet in orde, de gemeente is uitgegaan van 20 zondagen, dit moeten er echter 19 zijn (Prinsjesdag ). 
Vandaag met mevrouw Lucas gebeld en zij deelde mij mee, dat de marktgelden sinds 2013 niet meer zijn verhoogd en de markt kostendekkend moet worden. 
Op het overzicht  dat het Ministerie van Binnenlandse Zaken jaarlijks geeft op internet, betreffende de toegestane huurverhoging voor standplaatsen, is te vinden, dat het gemiddelde van een verhoging ergens ligt tussen 2.1%  en 2.5% op jaarbasis. 
Als ik dit globaal vanaf 2013 doorreken, kom ik op een ander bedrag uit dan de gemeente Den Haag(lager dus). Ik denk dat de gemeente deze verhoging niet zomaar mag doorvoeren.
Joyce

Het AD Den Haag werkt aan een artikel, met hoor en wederhoor.

De Haagse PVDA fractie is op de hoogte gesteld en zal vragen stellen aan de wethouder.

De CVAH, onze branche vertegenwoordiger bij overheden, heeft nog niets van zich laten horen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.