maandag 3 augustus 2015

Stads avontuur op de Antiekmarkt en Boekenmarkt Den Haag. Toen en nu.

Antiek en boeken…..
"Wat zoek je nu op de antiek- en boekenmarkt?" vroeg iemand me.
Wat een vraag! Avontuur, natuurlijk.
Toen ik nog op het platteland woonde, ging ik eieren zoeken, vissen en jagen.
Dat mag allemaal niet meer. 
Bovendien verhuisde ik naar de stad.
En daar was weer ander avontuur.
Mijn stadse collega’s namen me mee naar de Haagse Markt bij het Hobbemaplein / Herman Costerstraat en de Grote Markt.
Op het Hobbemaplein lagen de oude spullen.
Veel daarvan is inmiddels antiek geworden, zoals Rozenburg, Thonet- en staalbuismeubilair.

We sleepten het allemaal mee naar huis.
Boeken waren er ook, als bijvangst.
Maar ik vond er wel de Baedeker van Egypte voor een piek of afleveringen van Minotaure voor minder.




Voor boeken moest je eigenlijk toch op de Grote Markt zijn.



Met die boekenmarkt werd overigens toen al gesold.
De rommelmarkt op het Hobbemaplein verliep, het werd echte rommel.
Voor mijn avontuur niet meer zo geschikt.

Het samenvoegen van antiek en boeken op het Lange Voorhout vond ik een geniale greep.



Alles in één markt, op de mooiste locatie die je je kon voorstellen.
De verschillende type’s van avonturiers mengden zich soepel.
Wisselden hun ervaringen uit in de Bodega de Posthoorn.
Daar werden ook adviezen gegeven over restauratie of verkoop.
En ruzie gemaakt over wie er mocht betalen.

We zagen uit naar de verhuizing van de boekenmarkt van het Plein naar het Voorhout;
ieder voorjaar weer zo tegen Hemelvaart.
Dan ontmoette je weer oude bekenden, die je in de winter nooit zag en alleen bij voornaam kende.



Het Voorhout blijft toch een veel mooiere plek dan het Plein.
Met prachtig licht en spannende schaduwen.

De juiste omgeving voor stadse avonturiers.

Jan W. 
(bezoeker)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.