dinsdag 18 augustus 2015

Objecten met provenance, te vinden op de Antiek- en Boekenmarkt Den Haag



Een goede naam ...

Soms koop je iets, dat niet is wat het leek te zijn.
Of beter gezegd: wat je hoopte dat het zou zijn.
Maar een enkele keer worden je verwachtingen overtroffen.
Zoals op die mooie zomerse zondagmorgen.
Het Lange Voorhout was nog stil, zo vroeg in de ochtend.
Bij de eerste stal zag ik iemand 
die een houten maskertje in handen had.
De koopman was niet in de buurt.
De man vroeg waar de eigenaar was, en kreeg geen antwoord.
Hij legde het stuk terug en liep door.
Ik pakte het daarna op. 
Het was van de Sepik, uit Irian.


Ik ben daar niet zo dol zo op, maar dit was wel een bijzonder mooi exemplaar.
De eigenaar had ik gauw gevonden. Die hing rond bij de Posthoorn, met een paar collega`s.
Hij vertelde me, dat het masker eigendom was geweest 
van een bekende Haagse kunstenaar. 
Op mij maakte dat niet veel indruk.
Wel de prijs, die hij ervoor vroeg. Die was pittig. Er kon niets af. 
Ik betaalde.

Op de achterzijde van het maskertje, zo groot als mijn handpalm,
was met pen een opschrift aangebracht. 
Dat bestond uit een naam en collectienummer.
De naam kende ik niet. Maar ik vond hem toch snel.
De eerste Europese eigenaar bleek in 1906 te zijn overleden.
Als erfgenaam van een Duits industrieel had hij het niet nodig gevonden om na zijn studies te gaan werken.
Reizen leek hem een betere tijdsbesteding. 
Op zijn reizen, veelal naar de Zuidzee, kocht hij, in het groot, etnografische objecten.
Die gaf hij daarna cadeau aan nieuw opgerichte Duitse musea.



Het maskertje stond jaren in mijn kast.
Op een dag besloot ik eens wat te ruimen.
Voor dit object verwachtte het veilinghuis, waar ik het aanbood, een prima prijs.

De opbrengst bleek bijna het tienvoudige daarvan te zijn !
En dat, zeiden de veilinghouders, 
kwam enkel en alleen door die naam.
Die betekende voor de koper: verzameld in de negentiende eeuw.
Met andere woorden: gegarandeerd echt.
De "pedigree" bleek goud waard.

Jan W.
(bezoeker)

augustus 2015, Den Haag

stand van Lucien Cornelius
in memoriam 
een fantastische handelaar, verzamelaar, kenner en verhalenverteller.
Lucien overleed in 2013.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.