maandag 10 augustus 2015

Alles zelf zien, voelen, omdraaien en bespreken. Antiek, art deco, design & vintage. Alles op één plek. De Antiekmarkt Den Haag.




Geachte bezoeker van de Antiekmarkt in Den Haag
en zij die er nog nooit geweest zijn.

Je bent jong of oud, of iets er tussenin.
Je wilt een nieuwe smart-phone, of je eerste. 
Je wilt op reis, ver of vaak. 
Je hypotheek of huur moet betaald worden. 
De rekening van je eigen risico of het bleken van je tanden ligt op tafel te wachten op betaling. 
Een terrasje pakken, het liefst elke dag als het mooi weer is. 
Lekker, gezond en vers eten, 
met aandacht en tijd bereidt door jezelf of door een ander. 
Geen antiek. 
Dat is overbodig, in tegenstelling tot bovengenoemde. 
Heel overbodig. 

"Wat moet je ermee?" vraagt een vriendin aan haar metgezel die net een art nouveau vaasje oppakt. "Ik zou niet weten waar ik het moet laten, mijn huis staat al zo vol" verontschuldigd een ander me toe.


doorkijkje stand Rob en Elvira

De objecten die ik aanbied als standhouder op de Antiekmarkt zijn overbodig.
Al zijn ze veelal met aandacht, kennis, tijd en liefde, vaak veel liefde 
door de verkopers verworven.
Heel overbodig.
Denkt menigeen.

In navolging van Mondriaan wil ik zeggen:
vergeet "antiek", vergeet "verzamelen", vergeet "waardevast"
Mondriaan zei:
‘Vergeet kunst, creëer schoonheid’ 
Schoonheid.
Heel nodig.
Al is het maar één vaasje.
Dat vaasje heeft een maker. Vertelt over een tijd.
Vertelt jouw iets. Vertelt over jou iets.
Iets wat je kunt delen. 
Heel nodig.

Onderstaande link vertelt mij als standhouder op de Antiek- en Boekenmarkt ook iets: dat ook ik oude wegen moet verlaten.
Dat begrijp ik en ik probeer dat ook. Soms


inkijk stand Jaap en Marx

Echter een collega, met een enorme hoeveelheid aan kennis op zijn of haar gebied, die met intense liefde, inzicht en ontzag over de eigen collectie waakt, beslist en deelt, daarvan wil ik niet dat die zich, om tendensen, modes, rages of vermeende wens van "het publiek", in allerlei bochten wringt, risicovol investeert, energie verspilt of kennis en kunde suggereert, om maar die variëteit te bieden die "het publiek" vandaag de dag schijnt te willen.

Dus ik hoef, om mijn stand op een hedendaagse wijze in te richten, geen glimmend rood, metalen Ikea-kastje te kopen, er een vintage lamp naast (niet boven, maar naast) te hangen, op het gladde rode oppervlak een 18de eeuws heiligen beeld zetten, gecombineerd met een freaky art kop met neonstralen uit de oor komend, een art nouveau brievenopener op een zilveren art deco schaal daar schuin achter te zetten,
en een design ... en een retro ....

Rustig maar collega standhouder,
adem in, blaas uit, adem in, blaas uit.
Het mag, maar hoeft niet.
Rustig maar.

Omdat .....Let op ! 
Omdat het er al op één plek is, 
niet op één kastje, 
maar op één prachtige promenade, 
waar etalage naast etalage staat, 
waar het publiek alles zelf in het echie kan zien, betasten, oppakken, omdraaien, meten en vergelijken:

Op de Antiekmarkt in Den Haag


doorkijkje stand Jet en Rob

En hoe het allemaal bij elkaar kan komen bij iemand thuis:

Ikea tafel - design: Zaalberg aardewerk - kunst: rond paneel door Lucie van Duyn - antiek: 18de eeuws houten beeld van St. Anthony of Padua - etnografica: Magic Batak Staff, Indonesie

Oh, en een stopcontact voor je opladers


tekst en foto's: Marx Warmerdam


een link naar ELLE Decoration, hoe anderen erover denken:
http://wildschut-antiques.com/wp-content/uploads/2015/02/antiek.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.