vrijdag 10 juli 2015

Luizen en cola. Begripsverwarring en resultaten op de Antiek- en Boekenmarkt Den Haag

Dag Marx,

Hierbij tref je de reactie van de Gemeente aan.

Het is toch belangrijk met elkaar de neuzen in dezelfde richting te zetten. Dat zorgt ook voor een betere sfeer onderling.

Met vriendelijke groet,

Paul Nijhuis






de rode teksten zijn notities van Marx


Van: Henk Achterhuis
Verzonden: woensdag 8 juli 2015 20:30
Aan: Paul Nijhuis
Onderwerp: Fwd: Betr.: Doorgest.: FW: Antiek- en Boekenmarkt Den Haag heeft nu hulp nodig
Ter info..

Verstuurd vanaf mijn iPad

Begin doorgestuurd bericht:
Van: Marianne Jaarsma <marianne.jaarsma@denhaag.nl>
Datum: 8 juli 2015 09:26:03 CEST
Aan: <h.achterhuis@CVAH.NL>
Kopie: Aukje Grouwstra <aukje.grouwstra@denhaag.nl>, Rick Warnar <rick.warnar@denhaag.nl>
Onderwerp: Betr.: Doorgest.: FW: Antiek- en Boekenmarkt Den Haag heeft nu hulp nodig
Beste Henk,

Op verzoek van Rick beantwoord ik jouw bericht. 
De Antiek- en Boekenmarkt is een ingestelde markt op de donderdag en zondag die gedurende het gehele zomerseizoen (van mei t/m september) plaatsvindt op het Lange Voorhout. 
sinds 1971 !
Dit voorjaar zijn de voorbereidingen voor de bouw van de parkeergarage gestart. 
Omdat de Antiek- en Boekenmarkt het al relatief zwaar heeft: antiek is minder in trek en vergunninghouders vinden het een opgave om elke donderdag of zondag te komen staan waardoor we einde seizoen elke keer opzeggers hebben, 
omdat de lasten de baten dreigen te overschrijden,
niet omdat ze te lui zijn !

steken wij sinds najaar 2014 
tot 14 maart 2015 
wist men op de afdeling Markten
op vragen tijdens het Marktkameroverleg, 
nog niets  te melden over de gevolgen voor de markt
bij de bouw van de parkeergarage

extra tijd en energie in deze markt. 
Onder leiding van een van onze omgevingsmanagers heeft er afgelopen winter een aantal creatieve sessies plaatsgevonden met marktondernemers, buurt en locale ondernemers om gezamenlijk ideeën te genereren om het Lange Voorhout gedurende de bouw aantrekkelijk te houden voor alle betrokkenen. 
Nogmaals: 
de afdeling Markten wist pas begin maart  2015
dat de bouw gevolgen zou hebben voor de standhouders




Dit heeft o.a. geresulteerd in een feestelijke opening van het marktseizoen op Hemelvaartsdag, waarbij marktondernemers, buurtbewoners, locale ondernemers, het Mauritshuis, Gilde Den Haag en de afdeling Markten een mooi programma hebben neergezet. De openingshandeling werd gedaan door wethouder Revis en marktkamerlid mevrouw Moesker. 
In de aanloop naar dit evenement hebben wij gezamenlijk met de marktkamerleden van de A&B markt en de promotie commissie (PromCom) een nieuw beeld laten ontwerpen dat is gebruikt voor diverse marketingcommunicatiemiddelen (advertenties, driehoeksborden, flyers, posters, webistes). Daarnaast hebben wij contact gelegd met weekkrant De Posthoorn (lokaal nieuws). Zij hebben de afgelopen periode een hele reeks interviews met ondernemers van de Antiek- en Boekenmarkt geplaatst met elke keer ook een blokje promotie voor de markt.

Wij hebben de afgelopen maanden intensief overleg gevoerd met de marktkamer. Met de PromCom zijn de banden aangehaald en er wordt momenteel constructief met elkaar samengewerkt. 
Constructief:
dat betekent ook dat de afdeling Markten, 
na meer dan 25 jaar, 
het beheer van de promotiegelden 
bij de Promotie Commissie heeft weggehaald, 
zonder  instemming van de PromCom,
Dat de PromCom niets meer zelf mag beslissen.

Er ligt nu een basis waarop de marktondernemers verder kunnen borduren. 
Richting het einde van het seizoen en met het oog op seizoen 2016 werken wij er vanuit onze afdeling naartoe dat de ondernemers de PromCom zelfstandiger gaan werken zodat zij de opening van seizoen 2016 bijvoorbeeld zelf gaan trekken. 
Bijvoorbeeld?
Alleen de opening ?
Geen probleem.
Dat deed de PromCom de afgelopen 25 jaar ook al.
Of  is er iets gaande; in voorbereiding misschien,
dat wij moeten weten.
Over,
bijvoorbeeld,
verzelfstandiging ?

Dit omdat promotie van de markt geen kerntaak van de gemeente is.
Daarnaast loopt de lijn van Dura Vermeer op de huid zitten en ons informeren over de bouw zodat wij hierop kunnen schakelen. Zowel voor wat betreft de organisatie van de markt als het informeren van de ondernemers. 

De markt heeft dit jaar vanwege de bouw een andere opstelling.
Deze opstelling is zoveel mogelijk in overleg met de ondernemers tot stand gekomen en we hebben voorafgaand aan het seizoen een proefopstelling georganiseerd.
Absolute onzin.
Tot 14 maart gaf de afdeling Markten 
geen informatie aan de standhouders betreffende de bouw en de gevolgen.
14 maart kregen de standhouders een brief thuisgestuurd, 
met de oproep zich 25 maart op het Lange Voorhout te melden 
voor een nieuwe opstelling en uitdeling
UITDELING
Géén proefopstelling,
Een gedwongen verplaatsing,
Een gedwongen herindeling
Een gedwongen kiezen van nieuwe standplaats.
Géén overleg.

De marktondernemers worden regelmatig geïnformeerd over de onderwerpen die de marktkamer behandelt en over de praktische, organisatorische zaken.
Op een A4tje, in opgewekte toon.
Soms mogen onderwerpen het vergaderpand niet verlaten,
mag er niets aan de standhouders worden medegedeeld.




Over mevrouw Marx Warmerdam het volgende. 
Wij 
Mw. Jaarsma ken ik niet,
de heer Warnar heb ik in 2014, 1x op de Antiekmarkt ontmoet,
van kennen lijkt me geen sprake.
Waarschijnlijk wordt bedoeld
 dat zij zich een mening over mij gevormd hebben.

kennen haar als een zeer betrokken partner van een van onze vergunninghouders. 
Tot begin dit jaar was zij jarenlang actief in de PromCom. 
hoe maanden jaren kunnen lijken ...
van september 2013 tot voorjaar 2015

Marx is initiatiefnemer van het door haar genoemde blog, waar zij haar mening graag op kwijt wil. De naam doet vermoeden dat het een initiatief van de hele markt is. 
De andere leden van de PromCom en de leden van de marktkamer waarderen haar inzet voor de markt, maar niet de manier waarop zij blogt. Het is te negatief, niet kloppend met de realiteit 
???????
en het komt de markt niet ten goede. 
De PromCom heeft haar verzocht de negatieve berichten van het blog te halen, de zaken die haar dwars zitten rechtstreeks met de afdeling Markten op te nemen en op het blog positieve reclame te maken. Dat heeft zij geweigerd met als reden dat haar vrijheid van meningsuiting werd onthouden. Zij is toen zelf uit de PromCom gestapt.

Die discussie werd gevoerd door iemand  buiten de promotie commissie, 
die mij wilde censureren, 
die discussie vond ik onzuiver en wenste ik niet voort te zetten
Daarom ben ik uit de PromCom gestapt.

Omdat wij haar inzet in het verleden waarderen en haar mening willen weten, is er eerder dit jaar een persoonlijk gesprek geweest met onze omgevingsmanager. Daarin heeft de omgevingsmanager gevraagd op welke wijze mevrouw Warmerdam zich zou willen inzetten. Mevrouw Warmerdam gaf aan de kritische noot te willen zijn en te blijven bloggen. De omgevingsmanager heeft mevrouw Warmerdam uitgenodigd om als 'luis in de pels' kritisch betrokken te blijven bij de Antiek- en Boekenmarkt en de afdeling Markten te mailen i.p.v. te bloggen.


't Is maar net hoe je je het herinnerd

Maar tot op heden kiest zij er voor om als autonoom opererend persoon op vrij negatieve wijze aandacht te vragen. Wij hebben deze kwestie meermaals besproken met de marktkamerleden en de PromCom, ook zij vinden de situatie vervelend, maar zien niet direct een oplossing.

Je vraagt om advies. Wellicht kun je mevrouw Warmerdam verwijzen naar het gesprek dat zij met omgevingsmanager (Aukje Grouwstra) heeft gehad en kun je haar melden dat wij nog steeds open staan voor een positieve, constructieve samenwerking met haar die de promotie van de markt ten goede komt. Onze deur staat nog steeds open.

Op z'n Hagenees' gezegd:
Nou, die staat er goed op.
Die kan met d'r plas naar de dokter !
Op z'n Haags gezegd:
wij bereiden ons voor op een Mexit




Met vriendelijke groet,
Marianne Jaarsma
(070) 353 93 18

Gemeente Den Haag
Dienst Stadsbeheer - Markten
Postbus 12651
2500 DP Den Haag
fax: 070 - 353 9310
www.denhaag.nl/markten


>>> Merel Kooij (Rick Warnar) 7-7-2015 10:41 >>>
Goedemorgen Marianne,
zie onderstaande mailwisseling tussen Marx Warmerdam & Peter Hoogendoorn (CVAH) en de vraag van Henk Achterhuis.

Groet, Merel

>>> Henk Achterhuis <h.achterhuis@CVAH.NL> 7-7-2015 10:29 >>>
Goeie morgen Rick ,

Is dit een ingestelde markt of betreft het hier een tijdelijk evenement ?


de Antiek- en Boekmarkt Den Haag,
sinds 1971 BuitenGewoon !

In geval het 1e juist is wat kunnen we dan betekenen voor deze ondernemers of begeef ik me op terrein waar jullie reeds mee bezig zijn ….

Wat is je advies in deze aan ons ? 


????????? 
de verhoudingen zitten ietwat anders in elkaar dan ik dacht
en hoopte
!!!!!!!!!!!!!

Mvg,

Henk Achterhuis
Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel
Landelijk Voorzitter
Mobiel:     06 - 53 23 41 50
Telefoon:  036 - 540 99 45
Telefax:    036 - 540 97 19
Web:    www.cvah.nl

Bezoekadres:
Stevinweg 2, 3891 EA Zeewolde
Postadres:
Postbus 47, 3890 AA Zeewolde

Van: Peter Hoogendoorn [mailto:ph.cvah@kliksafe.nl]
Verzonden: dinsdag 7 juli 2015 10:12
Aan: Antique Book Market; Paul Nijhuis; nelkames@outlook.com; h.kerver@zonnet.nl
CC: Henk Achterhuis
Onderwerp: Re: Antiek- en Boekenmarkt Den Haag heeft nu hulp nodig

Beste Mw. Marx Warmerdam,

Momenteel ben ik niet operationeel betrokken bij de afdeling Haaglanden.
Direct kan ik dus niet veel voor u doen.
De landelijke voorzitter van de CVAH is a.i. voorzitter van de afdeling Haaglanden;
( zie c.c. mail account)

Mogelijk kan ik als landelijk portefeuillehouder regelgeving van de CVAH iets voor u
betekenen maar dan zal er een duidelijke, juridische casus moeten liggen waarop een
haalbaarheidsinschatting kan worden gemaakt.

Succes met uw belangen!

Groet,

Peter Hoogendoorn
Portefeuillehouder Regelgeving CVAH.



Sent: Monday, July 6, 2015 4:53 PM
Subject: Antiek- en Boekenmarkt Den Haag heeft nu hulp nodig

Beste Nel, Paul, Herman en Peter.

Ik hoop op jullie aandacht voor de situatie waarin de standhouders van de Antiek- en Boekenmarkt Den Haag zijn beland.
Een situatie die, zoals het lijkt, zal verergeren in de loop van het zomerseizoen 2015 en het seizoen 2016.
We lijken in een afgrond te storten, niet glijden, maar storten.
Jullie inzet en hulp tot nu toe helpt niet en de nood is werkelijk accuut.
We worden zichtbaar onzichtbaarder en vergaderingen, formeel of informeel, helpen nu niet of hulp zal te laat komen.

De standhouders van de zomermarkt aan het Lange Voorhout die er nu staan (ook ik) hebben, veelal met hangen en wurgen, de economische malaise overleefd.
Vorig jaar, 2014, tekende zich omzetverbetering af en er leken meer bezoekers te komen, ook omdat de Boschbrug weer geopend was voor verkeer (passanten!)
Voor een aantal standhouders kwam de opleving te laat, zij hebben geen vergunning meer aangevraagd.

Nu worden de huidige standhouders weer bedreigd, namelijk door de bouw van de parkeergarage onder het Tournooiveld.
Nu nog een klein bouwputje, een gedwongen herindeling van de markt en afsluitingen voor het verkeer.
Na de eerste afsluitingen voor het verkeer en de eerste put direct op de kop van de markt,
kunnen de standhouders zien dat er veel en veel minder publiek de markt kan vinden.
We zijn diverse passantenstromen kwijtgeraakt.
En dit is nog maar een klein bouwputje.

Een offensief is nodig en die ben ik vandaag begonnen middels emails naar politici, bestuurders, uitvoerders en media.

Besef wel dat wij geen AGF verkopen, geen basis behoeften, daarom hebben we passanten nodig, toeristen, verzamelaars en liefhebbers.
Wij moeten het veelal hebben van geluk en toeval.
Het geluk dat we op dat moment toevallig het juiste object bij ons hebben voor die passant, verzamelaar of liefhebber.
Wij hebben daarom veel passanten nodig.

Graag wil ik jullie vragen om enkele artikelen te lezen op het blog voor standhouders.
Ik doe daarvan het onderhoud.
Middels onderzoek, navraag, inside informatie, gelekte berichten, etc. poog ik daar een realistisch beeld te scheppen van de gevolgen
van het beleid van de Gemeente Den Haag t.a.v. de antiek- en boekenmarkt.
Het blog kunnen jullie vinden via onderstaande link, graag ook naar oudere berichten kijken.


Nu is nog meer hulp van jullie nodig !
Het inkomen dat wij genereren op de markt gaat met sprongen achteruit.
Dat ligt niet aan onze inzet, dat ligt niet aan onze liefde voor het vak, dat ligt niet aan de uren die we maken, dat ligt niet aan onze volharding.
Het is onmacht.
Het kan met hulp macht worden, want:

De Antiek- en Boekenmarkt Den Haag,
sinds 1971 BuitenGewoon, samen maken we het Gewoon Beter !

Met hartelijke dank voor jullie tijd,
en een vriendelijke groet,
Mw. Marx Warmerdam 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.