dinsdag 20 september 2016

Paarden en Huzaren op de Antiekmarkt en Boekenmarkt Den Haag


De zondag voor Prinsjesdag. 

Op de Antiek- en Boekenmarkt Den Haag was dat altijd een gezellige dag.
Als je van paarden hield.
Ik houd van paarden mits achter een hek.
Die waren er volop, zoals wel vaker, dus ik genoot.


In 2015 mochten we, voor het eerst sinds 1971 niet meer staan
op de zondag voor Prinsjesdag.
In 2016 ook niet.
Want op onze plek mogen nu bevoorrechte Oefenenvoorprinsjesdag- en Goudenkoetsstoetkijkers op een tribune zitten.
Er is namelijk geen betere plek voor die tribune dan onze plek.
Ook niet aan de kant van het Escher Museum, neen, die plek is niet goed genoeg voor de bevoorrechten en sinds 2 jaar ook niet meer geschikt voor ons, de onbevoorrechten. 

Ik mis die Oefenenvoorprinsjesdagzondag
Niet alleen als 1/20ste deel van mijn omzet, die is toch naatje pet dit jaar,
maar is mis mijn eerste rang plek om naar de paarden te kijken.

Gelukkig heeft Bert Wagendorp voor De Volkskrant
ook met plezier het paardengedoe bekeken
en het beschreven in zijn column van 20 september 2016: 

“Het is goed dat er zorgvuldig met de paarden wordt omgesprongen, want je wilt niet dat koning en koningin in de Glazen Koets door acht op hol geslagen Friezen door Den Haag worden gesleurd, achtervolgd door de huzaren. Zoiets leidt tot internationale imagoschade, en dat juist nu het zo goed gaat met ons land. Het is altijd weer een fijne dag, Prinsjesdag”

Je ziet het voor je:
briesende paarden, in bochten snerpende koetsen, Huzaren met kruitdampen langs de Hofvijver denderend, de Hoogheden natrillend op de tronen, hakje gebroken, papiertje verkreukeld ….


Mijn gemiste paarden zijn vergeten, mijn 20ste marktdag niet.

Het zou goed zijn als er zorgvuldig met de Antiek- en Boekenmarkt wordt omgesprongen, want je wilt toch niet dat de marktkooplui op hol slaan, zoiets leidt tot imagoschade, en dat juist nu de Gemeente Den Haag zo d'r best doet om er een leuke stad van te maken.

Ik ben een huzaar en er is een draak te doden.


citaat: Bert Wagendorp
verdere tekst: Marx Warmerdam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.