vrijdag 27 maart 2015

In de krant van vandaag, het AD / Den Haag over de Antiek- en Boekenmarkt

Hierbij een gedeelte van de tekst in het AD/Den Haag:

"...Achtergrond van de nieuwe indeling is de bouw van de parkeergarage onder het Tournooiveld. Daardoor verandert de verkeersafwikkeling en is er meer ruimte nodig op het Lange Voorhout. Het gevolg is dat de markt moet 'indikken' van vijf rijen kramen naar vier. De rij aan de kant van de Amerikaanse ambassade, waar het antiek is te vinden, verdwijnt. ,,We gaan twee onzekere jaren tegemoet,'' vreest Warmerdam. ,,De economie zit nog steeds niet mee. En straks ligt er bouwput tussen de Hofvijver en het Voorhout. Van die kant komt er altijd veel publiek naar de markt. De vraag is of de loop er nog wel in te krijgen is straks.''

De kramen van de boekenmarkt kunnen blijven staan, zoals het er nu naar uitziet. Vandaar dat de kwestie ook niet erg leeft op het Plein, waar de boekhandelaren elke donderdag hun winterkwartier hebben. ,,Voor ons verandert er niet zo veel. Eigenlijk kan ik wel begrijpen waarom de gemeente het zo doet,'' zegt handelaar Paul Gaemers, terwijl de regen op de luifel van zijn kraam roffelt. Maar dan volgt een lange klaagzang over afdeling marktzaken. ,,Kijk, wat men niet begrijpt is dat zijn plek heilig is voor een marktkoopman. Anders weten de klanten je niet te vinden. Dat is echt zo. We hebben ooit eens een keer één dag in de Grote Marktstraat gestaan. Een ramp!''

Een woordvoerster van de gemeente zegt zich niet te herkennen in de kritiek. ,,In maart is er aangekondigd dat er wat zou gaan veranderen. Woensdag is de jaarlijkse vergadering gehouden en is iedereen geïnformeerd.'' De Voorhoutmarkt opent op 14 mei...."
 
Op 14 maart kregen we per brief gemeld dat de markt anderhalve week later anders werd ingedeeld. En een vergadering ?  Een jaarlijkse vergadering ? Waar ? Wanneer ?
Niets van gemerkt !
 
 
tekst AD: Herman Rosenberg
 
 
Een reactie van Paul Nijhuis, regiomanager van de Centrale Vereniging voor Ambulante Handel - CVAH :
 
"... Ik las vandaag ook het artikel in het AD. Op zich een goed artikel, waarin de veranderingen worden aangekondigd. Zo informeer je het lokale publiek toch (als zij AD lezen), maar of zij zich dat op 14 mei herinneren, is zeer de vraag. Dus misschien samen met de Gemeente (zij hebben wel specialisten, die je mogelijk via de omgevingsmanager kunt benaderen) in mei nogmaals de publiciteit zoeken is niet verkeerd...."
 
Het is ook op advies van Paul Nijhuis van het CVAH dat ik een email heb gestuurd naar de bouwers: Ontwikkelcombinatie PLV.
De inhoud daarvan volgt hieronder.
 
 

27 maart 2015, Den Haag
Aan Ontwikkelcombinatie PLV – Sens Real Estate, Dura Vermeer en Royal Haskoning
t.a.v . Gerad Schoenaker
 
Goedenmorgen Gerad Schoenaker.
Graag wend ik mij tot u met de volgende vraag.
Kunt u, als contactpersoon van Ontwikkelcombinatie PLV, de standhouders van de Antiek- en Boekenmarkt aan het Lange Voorhout Den Haag informeren over wat hen te wachten staat gedurende de bouw van de parkeergarage onder het Tournooiveld Den Haag ? 
Dit omdat de standhouders pas zaterdag 14 maart 2015 eerste informatie ontvingen van de Gemeente Den Haag en dat dat slechts een herindeling betreft van onze markt.
De standhouders zijn in het geheel niet eerder en op generlei wijze door u geïnformeerd in hun positie als belanghebbende en ondernemer in de directe omgeving.
Onze fantasie en fatalisme heeft daardoor nu vrij spel.
Mogelijk kunt u in een gesprek deze negatieve gedachtengang doorbreken. 
Daarnaast hopen wij ook op uw inzet en bijstand om
-          de markt zo goed mogelijk bereikbaar te maken voor voetgangers (toeristen en passanten) vanuit het Mauritshuis, Ridderzaal, Hofvijver en Haagse Historisch Museum
-          de overlast voor bezoekers en standhouders zo beperkt mogelijk te houden
-          duidelijke bewegwijzering naar de markt te realiseren
-          bereikbaarheid van de pin-automaat van de ING-bank op het Tournooiveld te garanderen
-          het de standhouders mogelijk te maken hun stands op alle marktdagen te bereiken vanaf 06.00 uur en de markt te verlaten vanaf 18.00 uur, en dat zij de uitvalswegen naar Amsterdam en Rotterdam goed kunnen bereiken. 
Indien u liever met een vertegenwoordiging van de standhouders spreekt, dan begrijp ik dat en zal ik daarvoor zorgen. 
Onze markt begint op 14 mei, en is elke donderdag en zondag, tot en met september.
En dat al sind 1971 ! 
Door de werkzaamheden lijkt het ook dat wij, in ieder geval, 1x keer niet kunnen staan en de markt daarom tot in oktober zal plaatsvinden. Dit is in 44 jaar niet gebeurd en voor de bezoekers erg verwarrend. Dit zal daarom met veel inzet onder de aandacht van het publiek gebracht moeten worden, anders komen er geen bezoekers. 
Graag uw reactie
en ik hoop op een uitnodiging voor een gesprek op een zo kort mogelijk termijn.
Met vriendelijke groet,
Mw. Marx Warmerdam,

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.