dinsdag 28 februari 2017

Wéér een voorlopige herindeling Antiek en Boeken Markt Lange Voorhout Den Haag, maar ik ben blij



Dé Haagse Markt heeft jarenlang vreselijk veel problemen gehad door de verbouw van hun marktterrein.
Maar zij is niet de enige Haagse markt die dergelijke ellende treft.
De veel kleinere Antiek en Boeken Markt Lange Voorhout wordt nu voor het 3de jaar op rij geconfronteerd met het voldongen feit dat er werkzaamheden plaatsvinden op hun marktterrein.
Zij moeten weer, gedeeltelijk, oprotten.

Niks aan te doen.
Onder aanvoering van Wethouder Revis wordt dat gestationeerd onder:
Bedrijfsrisico
En met zijn vaak herhaalde uitspraak
"overal in de stad wordt aan straten en pleinen gewerkt"
zegt hij ons het te moeten accepteren.
Tel daarbij op de 170% tariefsverhoging
en je voelt je de lul als standhouder.
Maar ik ben blij, want:
gelukkig wordt er wel een gesprek gehouden over die volgende verplaatsing.
We voelen ons daardoor als slachtoffer begrepen.
Heus ?
Dat menen we althans.

Vandaag, dinsdag 28 februari 2017 werden onze vertegenwoordigers,
Kathy en Jan, én nog een paar mensen
uitgenodigd om uitleg te krijgen.
Ook ik was uitgenodigd en dat waardeer ik zeer en ik ben weer blij

Een uitspraak van de Manager Markten, Ton Pronk, klonk mij echter te vaak in de oren en klonk als, en betekende ook:
"niks an te doen" en "protesteren heeft geen zin"
en "hier hebben jullie standhouders niets in te brengen"
want
"de Gemeenteraad van Den Haag heeft dit beslist"
en
"volgende punt"

Kathy kon toch haar waardering uitspreken over het feit dat er enigszins overleg is tussen de Gemeente Den Haag, Afdeling Markten en standhouders van de Antiek- en Boekenmarkt Den Haag, dat is op andere markten in het land heus anders; men is daar minder blij.

Het overleg.
Jan, Kathy, Jeff, Jur, Norbert en ik waren er als standhouders bij.
Dat is een rijke vertegenwoordiging.
De Afdeling Markten hoeft niet die Jan en alleman uit te nodigen,
Verplicht uit te nodigen zijn alleen Jan en Kathy.
Die alleman is een geste en een teken van respect.
Ik ben weer blij.
Oprecht.

Maar....
het besef dat de Gemeente Den Haag het faciliteren van een markt steeds meer uitoefent als het exploiteren van grond (Plein en Lange Voorhout)
of onroerend goed (Haagse Markt)
en alles zo veel mogelijk juridisch dichtspijkert
(uitspraak van de voorzitter van het CVAH, Henk Achterhuis)
zet me aan het denken.
Ik besef dat een gevecht daartegen schier onmogelijk is.
Dat we blij moeten zijn met het feit dat nog niet alles in reglementen, verordeningen en raadsbeslissingen is vastgelegd.
En dat er daardoor soms, heel beperkt, wel invloed op het gemeentelijke beleid, de uitvoering en handhaving daarvan mogelijk is.
En daar doen we het voor.
Kathy, Jan als vertegenwoordigers in de Marktkamer en ik hier.

Wordt vervolgd.
Dan ga ik wat meer in op de besproken zaken.
Want dat is wat jullie, collega-standhouders natuurlijk willen weten !

Tipjes van sluier:
op straat geen P, wel WC benee,
meer horeca, Flex plekken, geen streepjes codes, 1 september weer normaal, het Thorbecke monument is een blijver,
je mag 3 dagen wegblijven (wel melden)
de kramen niet 5 aan 5, maar 2 aan 2,
anciënniteit definitief afgeschaft - niet meer over lullen,
dus nooit meer uitdeling op anciënniteit, vanaf heden loting ingevoerd,
nieuwe standhouders moeten solliciteren,
ook voor de Flex plekken,
opening seizoen 2017, promotie commissie,
belangenverenigingen zijn op een dood spoor gezet
en meer.

Neem het zoals het is
en wees blij met de kleine aanpassingen of het weinige waar we nog wel geaccepteerde adviezen kunnen geven aan
de Afdeling Markten en de Gemeente Den Haag.
Ondanks een wethouder en ondanks een raadsbesluit.






tekst: Marx Warmerdam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.