dinsdag 2 augustus 2016

Griffiepotje en Bedelnap op de Antiekmarkt en Boekenmarkt Den Haag

Reacties worden onder deze tekst geplaatst (update: woensdag 10 aug.)


Omdat er het sterke vermoeden bestaat dat de Gemeente Den Haag afwijzend, of helemaal niet zal reageren op de bezwaren van, tenminste, 58 standhouders op de Antiek- en Boekenmarkt Den Haag tegen de marktgeldverhoging 2016-2017-2018 wordt een verzoek tot een rechterlijke uitspraak bestuurszaken voorbereid.
Daarvoor wordt er een "griffiepotje" gemaakt, waar iedereen die het bezwaar ondersteunt een financiële bijdrage in kan deponeren. 
Het geld zal gebruikt worden om griffie- en advocaatkosten te betalen.
Deze inzameling zal in de maand augustus plaatsvinden.

Informatie kunt u krijgen
van Joyce op de zondagmarkt,
van Marx op de donderdagmarkt
of via email:


Reacties:

Elvira: Ik ben blij dat een aantal personen op de markt hun nek uitsteken om te proberen de verhoging ongedaan te maken. Daar wil ik deze personen hartelijk voor bedanken. We zijn met elkaar de dupe geworden van een ontwikkeling die we niet konden weten en waar we samen tegen moeten strijden.
Alle standhouders hebben een forse verhoging gekregen en daar zal het niet bij blijven. Voor de ene standhouder zal het niet veel uitmaken, omdat deze een frontkraam heeft, het voor zijn/haar plezier doet of omdat het gewoon goed gaat. Toch zijn er ook standhouders die moeten leven van de maanden op het Lange Voorhout en de overige beurzen die ze draaien. Voor deze personen is de verhoging een enorme strop. Daarnaast zijn er ook standhouders die roepen: "als ik dat geweten had was ik dit jaar al niet meer gekomen", anderen geven aan volgend seizoen niet meer terug te komen.

Een markt valt en staat met het aantal standhouders. Als er veel afvallen omdat ze de verhoging niet kunnen of willen betalen houdt het een keer op. We moeten dit met elkaar doen. Wees solidair met je collega’s en zorg voor het behoud van deze prachtige markt.

Ik roep een ieder op om een bijdrage te leveren om de kosten van ons beroep te betalen. Ook als je zelf vind dat het allemaal wel meevalt. Doe het niet alleen voor jezelf maar voor al je collega’s die wel een probleem hebben met de verhoging (die kan oplopen tot 170%), want anders bestaat de mooiste buitenmarkt van Nederland binnenkort niet meer.


Ans: Goed verwoordt en €20,- is voor iedereen op te brengen, samen zijn we sterk.

Ria: Natuurlijk kan je bij mij je geld ophalen voor de donderdag markt en zondagmarkt. Ik wil dit geld graag aan jullie overhandigen. 
Zo blij dat we met elkaar een vuist maken naar het marktwezen

Beertje: Ook wij zullen bijdragen in de kosten

Astrid en Hans : Ook wij willen meebetalen aan de kosten van een eventuele rechtszaak, mits dat een beetje binnen de perken blijft. De griffiekosten voor een “niet natuurlijk persoon” beginnen, zoals je weet, al bij 619 euro. Dat mag voor de Gemeente Den Haag peanuts zijn, voor hardwerkende markthandelaren is dat veel geld! Laten we hopen, dat het niet zo ver hoeft te komen en dat de Gemeente toegeeft dat ze een “huurverhoging” eerder en aan iedereen persoonlijk hadden moeten doorgeven.

Leopold en Elfriede: "Wij zullen een bijdrage leveren. Het lijkt mij overigens wel wervend als je een indicatie van het bedrag zou kunnen geven. Daarmee trek je meer mensen over de streep...."

Dinny en Aad: Wij betalen ook mee aan de kosten.

Kees (antiekafdeling): Laat maar horen en ik hoop op een eenheid

Kees (boekenafdeling): Aan (beperkte) griffie- en reiskosten van eventuele rechtszaak zal ik bijdragen

Roderick: ik wil meebetalen. Uiteraard  vooraf  een raming van de kosten (raming gedeeld door aantal deelnemers) zodat ik zicht op de schade heb

Bertine: Ik zeg volgend jaar de markt op, dus ik ga niet mee in de betaling

Joyce en Ruud: Vanzelfsprekend delen wij mee in de te maken kosten

Diverse collega's geciteerd:
"ach ik verdien zat op deze markt, het maakt mij niet uit die verhoging, hier, 20euro voor het griffiepotje"
"jullie moeten niet naar de rechter, je moet blijven praten, vooral blijven praten"
"sorry, effe niet, een klant"
"ik wil dat er wat aan die vierkantemeters wordt gedaan"
"ik weet ervan, asjeblief, 20 euro"
"jullie zijn wel heel goed bezig, ik geef"
"zo zo, wat officieel, met bonnetje en al, geweldig hoor"
"is dat wel genoeg?"
"ik denk nog even"
"wil je van mij die 20 euro? Oh, zondag pas ?"

Zondag 7 augustus:

Nog eens 27x een bijdrage ! ook een dubbele ! en 3x niet ?

Om nog een aangemeld CVAH lid op de rol te zetten gaan we voor nog meer bijdrages.

Denk nog eens na als je liever geen bijdrage wil of wilde geven:
als er volgend jaar en in 2018 minder standhouders of minder vierkantemeters worden ingenomen, dan zullen de standhouders die wel staan een nog hogere, dan de aangekondigde totale vierkantemeterprijs (> 2,00 i.pv. 0,74 euro), moeten betalen om de markt "kostendekkend" te laten zijn.

Wist je dat de "overhead" 20x meer is dan de "direct toerekenbare kosten"?

En dat er in die "direct toerekenbare kosten" ook de 2x proefopstelling voor de gedwongen herplaatsing is verwerkt door de gevolgen van de bouw van de parkeergarage ?

Wist je dat er tot 1 januari 2016 nooit is gesproken over een vierkantemeterprijs per dag ? Dat we tot 2016 alleen een seizoensprijs op onze facturen zagen, dat we, volgens het huidig hoofd afdeling markten zelf die vierkantemeterprijsberekening hadden moeten maken ?

Weet je wat je niet weet ? Weet je voor wat je marktgeld betaald ?
Informeer bij diegenen die het weten.
Help diegenen die het bezwaar niet alleen met een handtekening ondersteunen.
Jouw 20 euro betekent heel veel !

Donderdag 11 augustus: dwars door de stromende regen kwam'ie. Vorige week zei'ie "nee, ik doe niet mee met het griffiepotje" Vandaag, regen regen regen, zei'ie: "ik heb er nog eens over na gedacht en ik doe mee"
Gewoon, simpel, geen blabla, geen geouwehoer, helder en direct.
Fijn van die collega op de Boekenmarkt Den Haag. Solidair. Jij ook ?

Nog steeds in die stromende regen, ik vraag: "M. wil jij meedoen met het griffiepotje, we zijn vorige week begonnen met inzamelen"
M.: "Ja, natuurlijk. Ik mag toch hopen dat iedereen meedoet"
Ik: "Nee, niet iedereen"
M.: "Onvoorstelbaar"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.