dinsdag 13 januari 2015

Wie doet wat op de Antiek- en Boekenmarkt Den Haag; regels, wetten, wensen en daden - Deel 1

 
Veel collega's vragen zich bij bepaalde markt-kwesties wel eens af
wie ze kunnen benaderen:
de Promotie Commissie, de Afdeling Markten, de Marktmeester, de Marktkamer
of nog iemand of iets anders.
In de komende tijd zal op dit blog geprobeerd worden uitleg te geven.

 
In een brief aan jou verzonden bij verlening van je vergunning, staan verschillende punten, waarvan je daarom op de hoogte zou moeten zijn.
Enkele "voorwaarden" en  "enkele bepalingen" staan daar in.
Maar zorg dat je het volledige Marktreglement Den Haag 2013 en Marktverordening Den Haag 2013 hebt. Beide dus ! 
Als je die niet op papier hebt, dan kun je ze vinden op het internet of misschien opvragen bij de Afdeling Markten.
Want met die kennis en wetenschap kom je heel ver in veel situaties en sta je sterker in een eventueel debat en soms is debat dan zelfs niet nodig.

Een paar voorwaarden en bepalingen daar genoemd:

- Je moet altijd je marktpas kunnen tonen
- De vergunninghouder is verantwoordelijk voor de standplaats waarvoor de vergunning is verleend
- Alle verkoophandelingen verricht zijn voor rekening van de vergunninghouder
- een vergunninghouder is verplicht zijn afval zelf mee te nemen
(dus meenemen je troep en niet in de openbare vuilbakken proppen)
- Je mag 1 uur voor het einde van de markt beginnen met ontruimen (17uur)
- Je mag de markt niet eerder verlaten dan bij het einde van de markt (18uur), mits ontheffing is verleend of toestemming is gegeven door de Marktmeester


Enkele ervaringen:

- Steekt er om 11 uur of 15 uur storm op en loopt ons mooie goed gevaar, dan willen we op zo'n moment inpakken en eerder vertrekken.
Maar eigenlijk moet de marktmeester daar toestemming voor geven.
Maar als hij er niet is, wat dan ?
En wat als de kraam en zeilen beginnen te lekken en je boeken, prenten en 17de eeuwse houten objecten verwoest dreigen te worden door aanhoudend hemelwater ?
Wij, op de Antiek- en Boekenmarkt, staan niet met appels, peren en kroppen sla.
Ik pak in.

- Je vervanger dient jouw pas bij zich te hebben
en een bewijs van goed gedrag op zijn/haar naam.
Dat BVGG is tegen betaling, verkrijgbaar op het Gemeentehuis/Stadsdeelkantoor waar je vervanger woont,
maar het kan soms tot 3 weken duren voordat zij/hij het in huis heeft.

- Jij hebt in geval van vervanging ook belasting-technisch verantwoording af te leggen. Dus als je niet aanwezig bent en geen verkoop hebt, maak daar dan notitie van in je boekhouding. Wordt je vervangen, noteer dan om die zelfde reden naam en adres van die vervanger in je boekhouding.
 

De dienstdoende Marktmeester is er voor handhaving van de regelgeving en controle op de naleving daarvan op de markt.
Hij (tot nu toe altijd mannen !) kan, de Reglement en Verordening 2013 indachtig, ons adviseren, helpen, terecht wijzen en straffen.
Ook kan hij bepaalde zaken regelen of doorgeven, bijvoorbeeld bij gevaarlijke of onacceptabele situaties, op het marktterrein zelf.
Maar t.a.v. de Reglement en Verordening is het heel zinvol als je zelf die reglementen en verordeningen kent, want de Marktmeester kan echt niet alles helemaal uit zijn hoofd weten.
Misschien is het een idee voor de Marktmeesters om altijd, standaard het reglement en de verordening bij zich te hebben, maar ja, dat zouden de standhouders ook kunnen doen.

Een paar ervaringen:

- Er bleef door vakantie een kraam leeg, de buurman vroeg aan de Marktmeester of hij deze kraam kon innemen, dat kon, tegen betaling.
Hoeveel kost dat ? Ongeveer 12euro zei de Marktmeester.
Enkele weken later kreeg de standhouder een rekening van de Afdeling Markten van 48 euro.
Hè ? Nu staat daar niets over in de reglementen, maar toevallig wel in de notulen van een Marktkameroverleg 16 oktober 2013, punt 13:
8,88 euro.
Dus naast de reglementen en verordening moeten we ons zelf ook op de hoogte houden van afspraken vastgelegd in de Marktkamer.


- Wat mag je ophangen aan de zijkant van je kraam, grenzend aan die van je buren ?  
Dat staat wel in de regels, Marktreglement Den Haag 2013,
Hoofdstuk V, artikel 5:1-d: je mag wat ophangen tot aan de kraamstijl.
Wel lijkt me dat dat dan iets 2 dimensionaals betreft, bijvoorbeeld een paarse doek met blote meisjes.
Afgelopen zomer is hier weer eens discussie over geweest en door de Marktmeester beslecht, echter tegen de vastgelegde regels in.
De standhouder met die lap van paars en meisjes, mag deze volgens de regels echt ophangen.
Blijft schriftelijk bezwaar richting de Afdeling Markten om een dergelijke discussie en foutieve beslissing in de toekomst te vermijden en juist af te handelen.
Ophangen die lap !

Wordt vervolgd.

Uw correcties, opmerkingen en toevoegingen zijn welkom via:
antique-book-market@ziggo.nl
 
                                                                                
- tekst: Marx Warmerdam -


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.