zondag 1 december 2019

Liefde voor boeken, de boekenmarkt op het Plein in Den Haag

Ik ging naar een boekenveiling.
Het kwam toevallig in me op en ik wilde er even uit.
Op het internet zag ik daar een paar boeken, 
die ik wilde zien voordat ik zou weten of ik er op zou bieden.


Ik was er nog nooit geweest.
Van boven tot onder was het grote pand gevuld met boeken.

Vroeger ging ik weleens naar de 
boekenveiling van Van Stockum in Den Haag, 
(ook zo'n mooi pand)
maar toen werd ik telkens te overweldigd door het aanbod 
en bleef daarom maar kort.
In de loop der jaren is mijn kader veel compacter geworden, 
dat maakt het zoveel makkelijker. 
En meer ontspannen, zelfs een feest.

Boeken wil ik vasthouden. 
Ik wil ze mooi vinden.
Daarom hoef ik alleen maar voor al die kasten te gaan staan 
en mijn blik langzaam over de ruggen te laten gaan.

Ik ben dus niet op zoek naar die eerste druk.
Niet naar een zeldzame of private uitgave.
Niet naar een opdracht op de titelpagina,
Niet naar het compleet maken van een onderwerp...

Mooi moeten ze zijn. 
Naar mijn smaak dan. 
Mogelijk niet naar de uwe.

Daar was'ie en hij was mooi.
Ik maakte notities en keek verder en vond meer moois.

Ondertussen kwamen er meer kijkers, 
ook boekhandelaren die ik ken.
"Dag! Jij ook hier?" 
Ik begon me schuldig te voelen, 
alsof ik op verboden terrein was.

Op de boekenmarkt in Den Haag 
kan ik altijd met ontspannen genoegen langs de kramen slenteren.
Kijken en kijken. 
Soms ligt er iets dat ik mooi vind.
Dan kan ik het even vasthouden, 
want meestal liggen de boeken klaar om in te bladeren, 
soms zijn ze verpakt en vraag ik: "mag ik … ?"

Ik heb maar 1 boek kunnen kopen op die veiling, 
maar was heel blij.
Niet alleen om dat boek, maar meer omdat er tijdens de veiling
nog meer werd geboden voor boeken van mijn keuze. 

Leve de liefhebber!


Boeken: niet alleen om te lezen, maar ook om te zien.
Laat u verrassen op de Boekenmarkt in Den Haag, 
daar kunt u direct een overeenkomst sluiten.
Op een veiling moet je afwachten.

Boekenmarkt op het Plein in Den Haag

tekst: Marx Warmerdam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.