zaterdag 2 december 2017

Digitalisering op de Antiekmarkt en Boekenmarkt Den Haag

Vol hangen we met schermpjes,
we drukken op knopjes,
wrijven over platte vlakjes om de diepte in te gaan,
we deleten en enteren.
Zo ook op de markten in Den Haag.
Er is een diepte-investering in digitalisering gedaan door de gemeente,
die wordt vanzelfsprekend doorberekend in het marktgeld,
maar dan wordt het wel allemaal transparanter
en dus fijner voor de vergunninghouders
Behalve voor mij.



Twee maanden na het zomerseizoen hebben we nu de rekeningen binnen voor de donderdag- en zondagmarkt Lange Voorhout 2017.
Da's fijn, want prettig voor de boekhouding,
dan kunnen de kosten nog mee op de jaarbalans.

Maar het is niet fijn om een foute rekening te krijgen,
dus dan bel je.
Afdeling Facturatie. 
"Ik kan helaas niets voor u doen, wij krijgen het zo aangeleverd. En ja, u heeft een betalingsplicht, de belastingdienst int, want het zijn leges, nee, ik kan niets controleren, u zult bezwaar moeten aantekenen, wel eerst betalen, een plicht ja, misschien kunt u de afdeling Markten vragen of de rekening klopt,
misschien kunnen zij iets voor u doen. Dag mevrouw"

Hoe ging het ook alweer ?
Nee, zeker niet digitaal,
want aan het begin van het seizoen moesten we tekenen
voor de in te nemen meters.
Op papier.
"Nee u krijgt geen kopie, u zult de meters op de rekening vinden"
Dat papiertje met mijn handtekening ging naar een stedelijk bureau
en werd in gemeentelijk digidata verwerkt.
Een foutje is dan zo gemaakt. We blijven mensen niewaar.
Ik kan niet meer zien, dus niet bewijzen, voor hoeveel meters ik getekend heb en moet maar hopen dat er ergens nog, in een gemeentelijk bureaula, dat papiertje ligt waar ik, wat betreft die meters, goedkeuring voor heb gegeven.



Wat doe ik intussen met mijn rekening en mijn boekhouding ?
Hmmmm.


Vervolg:
Als reactie op mijn, in een email gesteld, verzoek aan de afdeling Markten Den Haag, om herziening van mijn rekening, ontving ik, binnen enkele dagen:


...Na navraag bij de marktmeesters blijkt bij u inderdaad een inloopkraam in rekening gebracht te zijn waar u een frontkraam in gebruik hebt gehad. Aan de belastingdienst zal een ambtshalve correctie voorgesteld worden voor het teveel in rekening gebrachte marktgeld.
Onze excuses voor de overlast...
Met vriendelijke groet, Jan Leemans, team Beheer markten, afdeling Markten.

Nog maar een email gestuurd met de vraag of ik nu wel of niet eerst de te hoge rekening moet betalen. 

Vervolg: 
Weer per ommegaande een hulpvol antwoord gekregen. "Nee, uw hoeft niet alles te betalen" Fijn.
Ik vind dat de afdeling Markten hier uitstekend heeft gecommuniceerd, snel en helder.
Hartelijk dank aan dhr. Leemans en het team.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.