vrijdag 27 mei 2016

Ook Antiek op Haags Montmartre, op het Lange Voorhout Den Haag, zaterdag 28 & zondag 29 mei

reacties worden onderaan dit artikel geplaatst

Dit weekend kan men Haags Montmartre bezoeken op het Lange Voorhout in Den Haag. Op zondag staan ook gewoon alle vaste standhouders van de Antiekmarkt en Boekenmark.
Op beide dagen is de markt uitgebreid met stands van Haags Montmartre, want de Gemeente Den Haag vond het vanzelfsprekend daar een vergunning voor af te geven. De vaste standhouders van de Antiek- en Boekenmarkt worden als belanghebbenden vooraf niet geïnformeerd over een dergelijk voornemen van vergunningverlening. Of je het nu leuk vindt of niet, de vergunning wordt gewoon afgegeven.
Ik woon vlakbij de Binckhorst, als daar een streep op de weg gezet moet worden, word ik schriftelijk ingelicht over het voornemen. En heb ik, als belanghebbende, mogelijk bezwaar, dan kan ik bezwaar maken. Zo hoort het. Een mededeling over een extra markt op het Lange Voorhout in het Marktkameroverleg is slechts een mededeling: "dan en dan is er ook dit, dan en dan is er ook dat" Tijdens ons seizoen, op de plek waar wij vergunning voor hebben, worden jaar na jaar diverse andere vergunningen afgegeven.
De Gemeente Den Haag heeft in het beleidsplan voor Markten aangegeven vaker dergelijke vergunningen te willen afgeven. Zeker 1x per maand vinden zij een goed plan dat er markten worden georganiseerd door derden. Op de jaarlijkse ledenvergadering van het CVAH - Centrale Vereniging van Ambulante Handel (waar je lid van kunt worden) werd er iets zinnigs gezegd over dergelijke vergunningen, in vrije weergave: "een boterham met een lepel jam is lekker, maar als je die lepel jam over 10 boterhammen uitsmeert wordt het wel erg dun"
Hoe gezellig je het als vergunninghouder van de Antiek- en Boekenmarkt Den Haag ook vindt, dat onze markt eerst 1x, dan 2x, misschien 5x wordt uitgebreid door derden, onze markt, wij, standhouders/verkopers worden dan wel beconcureerd. Neem zelf je jam maar mee.
Ja, het is leuk voor bezoekers ! En leuk voor de stad, want meer publiek, meer toeristen, mogelijk meer geld in het gemeentelaatje.
Wellicht ben ik de enige die er zo over denkt. Mocht je mijn mening delen dan hoor ik dat graag. Mocht je toejuichen dat er gelijktijdig andere markten worden georganiseerd, dan hoor ik dat ook graag.
Stel het gaat elke maand gebeuren. Wat doe jij dan ? Blijf je vergunninghouder van een markt waar je 20x of 2x20x - voor een heel seizoen moet betalen ? 
De gemeentemarkten in den lande zullen op termijn waarschijnlijk allemaal worden geprivatiseerd. Ook de Gemeente Den Haag zal daar naar streven.
Ze zijn al begonnen.
Maar goed. Het is gezellig voor de bezoekers. Vooral de vaste bezoekers lijken ernaar te snakken. Het is ze gegund. Want snakken en niet bevredigd worden is niet leuk. Het is natuurlijk onze eigen schuld. Want we moeten gewoon elke marktdag (20x - 2x20x) een volledig nieuw, anders, vooral vers aanbod laten zien.
En wat te denken van die - tja hoe noem je ze ? - die ... die ... die mensen, die al jaren zeuren over hoe vreselijk het toch is dat er geen meelopers meer zijn. Nu brengen zij dat altijd onder het mom van "dat is veel leuker om in te kopen", dat de markt dan spannender is (onze eigen schuld, zie hierboven) maar ze willen gewoon zelf af en toe verkopen. Af en toe. Geen verplichting aangaan voor 20x of 2x20x. Het leukste is als je dan hoort: "want ik moet in die periode op vakantie" of "naar mijn huisje in Frankrijk". Ik niet. Al 25 jaar niet. Ik investeer wel 2x20x marktgeld en kraamgeld (duizenden euro's!), energie, tijd en liefde om de Antiek- en Boekenmarkt op het Lange Voorhout nog langer dan 45jaar te laten voortbestaan.
De markt bestaat bij de gratie van vaste standhouders. Sléchts bij de gratie van vaste standhouders.
De Antiek- en Boekenmarkt Den Haag: al 45 jaar dankzij de vaste standhouders.
Al 45 jaar BuitenGewoon. 


reacties:
30 mei.
Ik kreeg zelf ook het gevoel dat die extra markten niet bijdragen aan de speciale sfeer van de antiekmarkt op het Lange Voorhout. Ook wordt die boterham wat droger volgens mij. Dus laten wij hopen dat niet al te veel organisaties een vergunning gaan aanvragen.

31 mei
Ook ben ik erg dubbel over die markt naast/aan onze markt, maar neig tot een negatieve mening. Hoe leuk het wellicht is voor het publiek; de extra kramen, de attracties er om heen, voor mij als handelaar is het niet fijn. Omdat al jaren op de Kunst & Antiekdagen mijn zondagomzet slecht te noemen is, had ik ook nu weer "het zal wel niets worden" Maar ik ben de sukkel, die dan juist dure spullen meeneemt. Waarom neem ik geen spulletjes mee van 5-50 euro ? Juist op zo'n dag, dat er allerlei onbekende/nieuwe bezoekers te verwachten zijn, wil ik laten zien waar wij voor staan. Ik ben gewoon een sukkel van een handelaar. Ik lijk er gewoon niet op een verstandige manier op in te willen spelen.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.