zaterdag 25 april 2015

Uitgelicht. In het licht van de Antiekmarkt en Boekenmarkt Lange Voorhout Den Haag in 2015 en 2016


Hieronder volgen 2 ingezonden teksten
de opmaak is toegevoegd en ter verantwoording van de redactie


Ingezonden stuk 1:

Geachte standhouders Antiek- en Boekenmarkt,

Afgelopen tijd hebben wij (=Kathy en Marcel, red.) tijdens sessies gewerkt aan een sterker uitgangspunt en een gemeenschappelijke uitstraling van de Antiek- en Boekenmarkt. In deze sessie waren wij, leden Marktkamer en leden PromCom aanwezig, naast betrokken ondernemers, organisaties en mensen uit de buurt.

In dit nieuwe seizoen willen wij gezamenlijk werken aan een eenduidige, sterke Antiek- en Boekenmarkt, waarin we gezamenlijk in een Marktkamer overleg hebben besloten intensiever samen te willen werken met de PromCom die ons adviseert in PR activiteiten.




In ieder geval gedurende deze nieuwe indeling en de werkzaamheden van de Parkeergarage Tournooiveld waarmee wij te maken krijgen dit jaar (en 1916 dan ?, red.)

In de bijlagen treffen jullie het verslag van de Marktkamer van 8 april jl. aan, waarin onder andere te vinden is dat er beperkte ruimte is voor gastkramen gezien de werkzaamheden. Ook hebben wij bijgevoegd het artikel dat in de Posthoorn van woensdag 22 april jl. stond, waarin wij alvast aandacht vragen voor de aanstaande opening, waar we met elkaar een feestelijk moment van willen maken.
Wanneer u vragen of opmerkingen heeft, kunt u vanzelfsprekend altijd bij ons terecht.

Met vriendelijke groet,
Leden Marktkamer Antiek- en Boekenmarkt, 
Kathy Moesker - Van der Doorn
Marcel van Winden




Ingezonden stuk 2:

Verslag Marktkamer Antiek- en boekenmarkt
Afdeling: Markten
Auteur: Mevrouw A. Grouwstra
Verslag d.d.: 8 april 2015
Aanwezig: 
Mevrouw A. Grouwstra, DSB/Markten (Omgevingsmanager, voorzitter)
Mevrouw M.Jaarsma, DSB/Markten (Officemanager,projectleider Marktkamerevaluatie en -   verkiezingen)
- De heer A. Schaap, DSB/Markten (Marktcoördinator Antiek- en Boekenmarkt)
- De heer Ch. van der Zwan, DSB/Markten (Marktcoördinator Herman Costerstraat);
Mevrouw C.S. Moesker - Van der Doorn (Marktvertegenwoordiger - antiek);
- De heer M.J.M. van Winden (Marktvertegenwoordiger - boeken).


1.      Kiezen standplaatsen tijdelijke Antiek- en boekenmarkt  en gastkramen
Op 25 maart jl. heeft men een standplaats kunnen (= moeten ?, red) kiezen op de tijdelijke Antiek- en boekenmarkt op donderdag en zondag op het Lange Voorhout. Dit in verband met een gewijzigde opstelling wegens de bouw van de Parkeergarage Toernooiveld.Een bevestiging van de gekozen standplaats wordt toegezonden. 
De stand per 13-april 2015 is dat er op zondag zeven standplaatsen leeg zijn voor boeken, op donderdag zijn dit vier of vijf, antiek en boeken. 
Voor het verzoek van de PromCom voor het ter beschikking stellen van gastkramen t.b.v. themadagen, betekent dit dat er vrijwel zeker het gehele seizoen een à twee kramen kunnen worden gebruikt. De afdeling Markten kan een week vooraf aangeven of er meer kramen beschikbaar zijn voor promotionele doeleinden en hoort graag op tijd welke plannen er zijn zodat e.e.a. met de kramenzetter kan worden besproken. Nieuwe aanmeldingen van aspirant vergunninghouders voor een standplaats gaan altijd voor.

2.      PromCom leden en samenwerking met marktkamer.
Met het wegvallen van Marx Warmerdam (zij is niet dood, zij leeft !, red.) is de vraag vanuit de afdeling Markten aan de marktkamerleden hoe zij de samenstelling van de PromCom graag zouden zien en hoe zij aankijken tegen de samenwerking tussen marktkamer, PromCom en de gemeente. 





Er volgt een gesprek over hoe de leden van de Marktkamer opereren en
intensiever samenwerken. Afdeling Markten ontvangt regelmatig (= sinds begin maart 2015, red.) informatie over de PTV (=parkeergarage Toernooiveld, red.) en wil deze snel kunnen delen met de A&B markt en ziet daarin een rol van de leden van de Marktkamer. Tevens dient er extra aandacht te zijn voor de communicatie en PR ten tijde van deze bouw. In dat kader stelt de afdeling Markten voor de PromCom voor deze periode deel te laten nemen aan de Marktkamer. De PromCom kan advies geven aan de leden van de Marktkamer betreffende communicatiemiddelen en PR. 


Zo kan er in gezamenlijkheid naar een eenduidige uitstraling gewerkt worden i.p.v. dat beide afzonderlijk opereren. De leden Marktkamer zijn gekozen en de PromCom is een commissie die adviseert op het gebied van promotie.



In het verlengde hiervan, hebben wij voorgesteld de aanvragen van de PromCom via de Marktkamer te laten verlopen. In gezamenlijkheid kan er worden besloten voor welke PR activiteiten te kiezen en waar middelen voor worden ingezet. Zo werken we met elkaar aan een eenduidige uitstraling die de A&B markt dient.

3.      Nieuwe indeling
Betrokkenen rondom de werkzaamheden PTV binnen de gemeente Den Haag, zijn op de hoogte van de nieuwe opstelling van beide markten (=standhouders op 14 maart 2015, red.)

4.      Objecten op marktterrein
Er zal nauwlettend worden toegezien/overleg worden gepleegd met de aannemer, wegbeheerder, kramenzetter en alle andere betrokkenen zodat de door de bouw van de parkeergarage aanwezige objecten op het marktterrein geen hinder zullen opleveren voor het goed functioneren van de markten.

5.      Evenementen
Er is een evenementenlijst opgevraagd bij het Bedrijfsbureau Openbare Orde. Dit om te kunnen beoordelen wanneer en op welk gedeelte van het Lange Voorhout er een evenement zal worden gehouden. Er kan dan tijdig worden ingesprongen bij eventuele “raakvlakken” tussen het marktterrein en bouw parkeergarage. Gedurende het seizoen zal telkens een update van de evenementenlijst worden gevraagd.

Sculptuur Den Haag
Den Haag Sculptuur 2015 gaat door. Naar alle waarschijnlijkheid zal deze eind mei 2015 aanvangen. Afdeling Markten neemt contact op met de organisatie om de nieuwe indeling van de A&B markt en de werkzaamheden PTV met hen te bespreken (20mei-25oktober, red.)

Kermis Lange Voorhout
Er is tot en met 7 mei a.s. kermis op het Lange Voorhout. De afdeling Markten houdt een vinger aan de pols zodat het terrein  op tijd leeg en gereed is voor de start van het seizoen van de Antiek- en boekenmarkten.

6.      Voortgang opening zomerseizoen 2015
In samenspraak met de PromCom Antiek- en boekenmarkt en samenwerkingspartners wordt flink gewerkt aan een mooie opening van het zomerseizoen 2015, die overigens door Wethouder B. Revis zal worden verricht. De activiteiten die voor de opening gepland staan, zijn besproken en afgesproken is dat Aukje de PromCom benadert om te polsen welke rol zij kunnen en willen nemen in de organisatie van de opening. Er wordt gezorgd voor een gepaste aankleding van het marktterrein, inschakeling media, flyers etc. 
De leden van de marktkamer spreken hun voorkeur uit na het zien van twee vormgeven flyers in concept. Aukje legt deze vervolgens voor aan de PromCom.


7.      Interview
Met de leden van de Marktkamer is afgesproken een interview te laten afnemen door een journalist van De Posthoorn. Hierin kunnen zij zich profileren en voorstellen en tegelijkertijd ook aandacht vragen voor de aankomende feestelijke opening. Met de redactie van de Posthoorn is gesproken dat er vlak voor Hemelvaartsdag (opening seizoen) ook een persbericht wordt geplaatst. Op deze wijze proberen we meer aandacht te vragen voor de A&B markt en bezoekers aan te spreken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.