maandag 28 mei 2018

De grote verwarring, deel 1. Op de Antiekmarkt en Boekenmarkt Den Haag

Mooi materiaal, vriendelijk lui. 
Dat kon ik zeggen van de nieuwe kramenzetter op 
de Antiekmarkt Lange Voorhout Den Haag.

Mijn kraam stond voor een boom. Volgende keer beter wenste ik. 
Niet dus. Ondanks vriendelijke verzoeken aan kramenzetter en marktmeester heb ik na 25 jaar een kraam met een boom. 't Zal mijn straf wel zijn. Is het heus, is mijn vraag dan aan de afdeling Markten Den Haag. Naast mij is een lege plek, kan mijn kraampje niet een metertje opgeschoven worden ?
De kramenzetter verwijst mij naar de afdeling Markten, 
de marktmeester "neemt het mee".

Wanneer wilt u betalen, vroeg de kramenzetter op de eerste zondag en hij gaf mij diverse opties. Ik koos voor de optie van betaling achteraf, na ontvangst van de factuur, in 1x voor het gehele seizoen. 
Prima zei hij.

De 2de zondag was hij er weer, met prima materiaal en vriendelijke lui, nu met de vraag of ik voor die 2x keer, terstond, a contant wilde betalen. Nee zei ik, de vergunninghouder is al weg, ik ben slechts het sloofje en heb geen geld. Daar is de baas al mee vandoor.

De 3de zondag was er weer dat prima materiaal (voor mij ROOD met EXTRA PLANK, die er telkens niet is) en die leuke jongens, maar ook weer de baas. Hoe en wanneer ik wilde betalen. Wil je nu betaling voor 3x, vroeg ik. Zijn voorstel werd nu: in 2x betalen, voor elk 10 keer. Prima zei ik. Ik kan heus wel wat water bij de wijn doen. 

De 4de zondag. Daar was hij weer. Ben je er nu weer, vroeg ik. Of ik dan nu wilde betalen voor die 10x...….Nou, toevallig was mijn baas er alweer vandoor en kon ik dat niet.

Ik begrijp heus wel dat de kramenzetter ook rekeningen moet betalen en dat'ie dat graag doet met gedane betalingen. Daar heb je geen "dames van kantoor" voor nodig om dat te bedenken.

Ook slaat mijn vermaledijde fantasie op hol. In hoeverre is de aanbesteding vergemakkelijkt door de Gemeente Den Haag. Potje hier, potje daar, werkgelegendheid, sociale arbeidsvoorziening, gemeentelijke ondersteuning bij start-ups en al dies meer zij.
Heus, ik waardeer dat, maar blijf helder.

Wat nog?
elektra via walstroom - kraamhuur circa 37% meer - de 170% marktgeld verhoging is een feit.

Dat verdient deel 2, 3 en 4 in de serie De Grote Verwarring.
Wel doorvertellen !


tekst: Marx Warmerdam.
afbeeldingen: werk van Jaap Eerland, Den Haag


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.