donderdag 22 juli 2021

Als je de dingen, die je als standhouder op de Antiek en Boekenmarkt Den Haag overkomen, weleens zat bent....

foto: Jan Overduin, Coverall

... en je het soms niet meer door de vingers wilt zien,

dan bel je en schrijf je een brief:

21 juli 2021, Den Haag. Aan de Gemeente Den Haag, afdeling Markten.

Al eerder liet ik u middels mail en telefoon weten dat de vergunninghouders van de Haagse Antiek- en Boekenmarkt hinder ondervinden van werkzaamheden georganiseerd door de gemeente Den Haag op het Lange Voorhout.

·        Al weken ondervinden wij geluidsoverlast door bouw- en dril-werkzaamheden in de directe omgeving.

·        Op 1 en 15 juli vonden wij enorme containers direct achter de kramen

·        Op 8 juli was 1/3de van de markt afgezet met linten en hekken i.v.m. werkzaamheden aan het schelpenpad waardoor de kramen van de toch al kleine markt op donderdag met veel minder tussenruimte tegen elkaar aan geplaatst stonden. 

·        Op zondag 18 juli lag er ineens een enorme berg schelpen op het marktterrein, waardoor de kramen op de overvolle zondag wederom opgeschoven moesten worden en er wederom rood-witte hekken midden tussen de kramen stonden. 


De vergunninghouders ondervinden dus al weken op rij ernstige hinder en bovendien is het ineenschuiven van kramen gezien de 1,5 meter maatregel bijzonder ongewenst. Bovendien laat u ons in dezelfde periode weten dat u onze vaste plaatsen net zo makkelijk aan een ander verhuurt als dat u zo uitkomt; u organiseert evenementen waar wij op allerlei manieren last van hebben.

U schroomt niet ons te wijzen op onze verplichtingen als vergunninghouder. Wij vragen ons af hoe het zit met uw verplichtingen als vergunningverlener; heeft u niet de plicht ervoor te zorgen dat uw vergunninghouders ongehinderd hun standplaats in kunnen nemen én ongehinderd kunnen uitvoeren waar u hen een vergunning voor heeft verstrekt?

Wij vragen u nogmaals dringend actie te ondernemen richting het bouwbedrijf, dat zich kennelijk niet bewust is van het feit dat hier op donderdag en zondag een antiek- en boekenmarkt plaatsvindt met vaste, betalende standplaatshouders. 

Tevens verzoeken wij u dringend er in het vervolg voor te zorgen dat dit soort door de Gemeente geïnitieerde werkzaamheden plaatsvinden in de maanden waarop er geen markt wordt gehouden op het schelpenpad aan het Lange Voorhout, bijvoorbeeld in maart en april!

lakstempel van Jack Hamer, collectie Delta 98 Den Haag

Bij deze een herhaald verzoek om actie te ondernemen, zodat wij op donderdag en zondag op veilige afstand van elkaar kunnen staan en geen hinder meer ondervinden van de bouwwerkzaamheden op het Lange Voorhout. 

Helaas heb ik tot op heden op geen enkele mail een reactie van u ontvangen. Ik wil u graag meegeven dat - ook voor een gemeentelijke dienst - niet reageren of beantwoorden van mails afkomstig van personen waar u een zakelijke relatie mee heeft bijzonder onbeschoft is. Mocht ik wederom geen enkele reactie van u ontvangen, dan zie ik mij genoodzaakt elders aan te kloppen en zal ik deze problematiek onder de aandacht van de Gemeenteraad brengen.

Bij voorbaat hartelijke dank voor uw actie en reactie, mede namens de standplaatshouders, (...) 

 

Antwoord van bedrijfsonderdeel markten Den Haag, op 21 juli:

 

Geachte mevrouw (...)

De aanpassingen die u constateert zijn  inderdaad vervelend voor de ondernemers.

Wij zijn als bedrijfsonderdeel Markten daarover ook steeds in gesprek gaan met de andere onderdelen binnen de gemeentelijke organisatie, waarbij we zowel de verleende vergunningen als de mogelijkheden om te ondernemen aan de orde stellen.

We staan echt op de bres voor de Boeken- en antiekmarkt en voor de Haagse marktondernemers en  gaan dus ook over deze overlast in overleg met onze collega’s binnen de organisatie. 

Dat we daarnaast ook merken dat er in Den Haag een steeds groter beroep gedaan wordt op de beperkte openbare ruimte waardoor van ons en alle gebruikers gevraagd wordt om nog meer rekening te houden met elkaar en ruimte te bieden aan elkaar. 

 

Hopelijk bent u hiermee voldoende geïnformeerd. 

Met vriendelijke groet, 

Team Beheer & Exploitatie Markten

070 – 752 68 96 

Gemeente Den Haag

Dienst Stadsbeheer – bedrijfsonderdeel Markten

Postbus 12651

2500 DP Den Haag

 

 

Reactie van 22 juli 2021 aan:

Gemeente Den Haag > Dienst Stadsbeheer > Bedrijfsonderdeel Markten > Team Beheer & EXPLOITATIE

(Red. : ja ja, je moet wel door het hele stadhuis heen om het juiste loket te bereiken. En dus niet meer “afdeling Markten” zoeken, maar “bedrijfsonderdeel Markten”)

Beste Team.

Fijn om te horen dat u voor de markt op de bres staat. Jammer dat dat steeds zo weinig effect heeft. U schrijft: 

Dat we daarnaast ook merken dat er in Den Haag een steeds groter beroep gedaan wordt op de beperkte openbare ruimte waardoor van ons en alle gebruikers gevraagd wordt om nog meer rekening te houden met elkaar en ruimte te bieden aan elkaar. 

Hoog tijd dus om werkzaamheden en organisatie van evenementen op hoger niveau af te stemmen zodat er inderdaad rekening met alle betrokkenen gehouden kan worden. 

En bij deze een gouden tip: het Malieveld is bij uitstek geschikt voor grote evenementen. U houdt daarbij optimaal rekening met iedereen: er is ruimte en parkeergelegenheid in overvloed, de organisatie en bezoekers van evenementen kunnen zich uitleven zonder overlast voor omwonenden, Hotel des Indes, de hotelgasten, museumbezoekers, bezoekers aan de beeldententoonstelling, marktbezoekers én de standplaatshouders van de Haagse Antiek- en Boekenmarkt.

Succes! (...)


(Red.:) Dan nog dit, gelezen over en bij de Gemeente Den Haag:  

(...) in 2021 wordt Team Markten 

onderdeel van de Handhavingsorganisatie (...)

en voor de functie Manager / Hoofd Markten is het van belang te weten: 

In Den Haag vinden wij het belangrijk dat de markten, straathandel en kiosken goed geëxploiteerd en beheerd worden. Dit omdat we de vele duizenden consumenten per dag een prettige ervaring willen bieden. Maar ook omdat we op een veilige en georganiseerde manier de markten willen handhaven, zodat alles volgens de regels verloopt. Als hoofd markten ga je ervoor zorgen dat zowel de afdeling, als de Haagse markten, straathandel en kiosken klaar zijn voor de toekomst. Je gaat aan de slag met het inzetten van een transitie die maakt dat er voor medewerkers van de afdeling Markten, de kooplieden en voor de consumenten een veilige, prettige en integere (werk)omgeving ontstaat. Je verbindt, ontwikkelt vertrouwen en creëert balans. (...) Zo ga je aan de slag met het veranderen van de rol van de marktmeesters: de marktmeesters worden van handhaver meer de gastheer op de markt. Voortaan zijn de marktmeesters op een goede en laagdrempelige manier te vinden, waarbij ze ook oog houden op eerlijke concurrentie en een gelijkwaardig speelveld. (...) Je zoekt actief het contact op met verschillende stakeholders en weegt hierin hun belangen af.

(Red.:) De standhouders zijn slechts 1 stakeholder je mag zelf bedenken hoeveel meer er nog zijn. Een zeer invloedrijke stakeholder is de afdeling Vergunningen, die de vergunningen verstrekt voor alle andere evenementen en werkzaamheden op het Lange Voorhout. 

Als 1 stakeholder met 1 belang zijn de standhouders natuurlijk verliezer bij de overweging van belangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.