maandag 19 juni 2017

Stoffer en Blik aangeboden op de Antiekmarkt Den Haag

Ik liep wat te schooieren op de Antiekmarkt Den Haag, want ik kijk altijd even of er iets van mijn gading bij een collega op de kraam ligt.


Ik ging even kijken naar wat oude glazen, bij een, wat betreft zijn kennis van 18de, 17de en ouder-eeuws Nederlands koperwerk, zeer gerespecteerde collega. Een passante kwam in zijn kraam, zag in een hoofdomdraai koperwerk en vroeg de kundige collega:
"Koopt u ook wel eens koper in ?"
Zijn reactie was zoveel meer aardig dan die van mij zou zijn geweest,
want hij zei: "Dat ligt aan wat het is mevrouw".
Haar antwoord:
"Ik heb een stoffer-en-blik van mijn oma, die gebruik ik nooit en die wil ik wel verkopen"


Ik heb toen de stand verlaten.
Denkend aan de prachtige veelarmige, 19de eeuws geelkoperen balkroon in de kraam, de penkandelaar van nog hogere leeftijd, een fraai vroeg 18de eeuws plaquette met een voorstelling van een vrolijk drinkgelag, een schuimspaan die 200 jaar geleden schuim uit pannen tilde.
Maar wie heeft nog schuim in zijn pan bij het bereiden van een bouillon of stoofgerecht dat uren opstaat ? Wie schuiert de tafel nog ?
Ik trek zeker nog bouillon. En die kundige man zal zeer zeker schuieren.
Die passante beslist niet. 


Ik ben er van overtuigd dat mijn collega meer details heeft gevraagd.
Want er zijn bijzondere en waardevolle schuiers.
Zelfs voor mij. Zeker wel.
Nu gaat mijn kennis niet verder dan zo rond 1900, maar in die vroeg 20ste eeuw zijn er ook fraaie exemplaren gemaakt.
Jan Eisenloeffel heeft een geelkoperen stoffer en blik ontworpen.
En wat denk je van een blik door Henry van de Velde
of zo'n schwung ontwerp van WMF ?
Prachtig.


"Ik koop graag in mevrouw" hoor ik mijn collega zeggen.


tekst: Marx Warmerdam
foto's kandelaars: Willem Timmermans, D'Ouwe Donderbus, Roosendaal.
foto's stoffer en blik Jan Eisenloeffel: Willem Botterweg / Botterweg Auctions Amsterdam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.