Vragen gesteld op 18 september 2016
door standhouder Eerland, Antiekmarkt Den Haag.
Beantwoord op 19 oktober 2016, door
Jan Leemans, afdeling Markten van de Gemeente Den Haag, team Beheer markten,
tel. 070 752 75 97
antwoorden in het blauw
1.
Wat
is de reden dat wij, met nog 2 marktdagen in het marktseizoen Antiek- en
Boekenmarkt Lange Voorhout 2016 in het vooruitzicht, een overeenkomst
moeten aangaan die op 1 januari 2016, dus met vér terugwerkende kracht, ingaat?
De gemeente verzorgt de stroomvoorziening op de Haagse wijkmarkten. Ondernemers hebben de vrijheid om stroom af te nemen. . Indien de ondernemer stroom wil afnemen bij de gemeente, moeten zij een (privaatrechtelijke) overeenkomst aangaan met de gemeente. Zonder deze overeenkomst kan er geen stroom afgenomen worden. In het begin van het seizoen is er geïnventariseerd welke ondernemers wel of geen stroom af wilden nemen. Afhankelijk van het verbruik is daar een overeenkomst voor opgesteld. Het opstellen van die overeenkomst heeft door allerlei omstandigheden, lang op zich laten wachten. De overeenkomst vormt wel de basis waarop de factuur verstuurd wordt. Het is wel een doorlopende overeenkomst die geldt zolang u vergunninghouder bent. Per seizoen wordt de staffelindeling bepaald en wordt u daar (naar verwachting) medio het seizoen voor gefactureerd
De gemeente verzorgt de stroomvoorziening op de Haagse wijkmarkten. Ondernemers hebben de vrijheid om stroom af te nemen. . Indien de ondernemer stroom wil afnemen bij de gemeente, moeten zij een (privaatrechtelijke) overeenkomst aangaan met de gemeente. Zonder deze overeenkomst kan er geen stroom afgenomen worden. In het begin van het seizoen is er geïnventariseerd welke ondernemers wel of geen stroom af wilden nemen. Afhankelijk van het verbruik is daar een overeenkomst voor opgesteld. Het opstellen van die overeenkomst heeft door allerlei omstandigheden, lang op zich laten wachten. De overeenkomst vormt wel de basis waarop de factuur verstuurd wordt. Het is wel een doorlopende overeenkomst die geldt zolang u vergunninghouder bent. Per seizoen wordt de staffelindeling bepaald en wordt u daar (naar verwachting) medio het seizoen voor gefactureerd
2.
Kunt
u begrijpen dat wij moeite hebben een overeenkomst aan te gaan voor iets wat al
bijna verleden tijd is?
Ja, echter
de overeenkomst is noodzakelijk voor de facturatie en voor het volgende
seizoen.
3.
Waarom
stuurt u niet simpel een rekening voor het, nu bijna afgelopen, seizoen 2016,
gebaseerd op het door u gestelde tarief en een overeenkomst op de startdag van
het 2017 seizoen te laten ingaan?
Zie het
antwoord op de vorige vraag
4.
Kunt
u bevestigen dat het tarief op lichtpunten is gebaseerd voor 1 kraam. M.a.w.
geldt het tarief voor 1 kraam met maximaal 2 lichtpunten? Of geldt het tarief
ook voor een kraam met gebruik van een extra stopcontact, of ook voor een diepe
kraam met meer dan 2 lichtpunten, of voor een, zoals sommige vergunninghouders
hebben, een kraam met dubbele frontlengte, dus ook meer dan 2 lichtpunten en/of
gebruik van een extra stopcontact?
Uw indeling
is gebaseerd op het waargenomen verbruik (vermogen van de aangesloten lampen)
of een inschaling op het gemeten stroomverbruik als er niet alleen verlichting
gebruikt wordt. De inschaling geld voor al uw standplaatsen.
5.
Kunt
u bevestigen dat het 2016 tarief van €0,61 dan wordt vermenigvuldigd met het
aantal marktdagen van het 2016 seizoen, dus 20x €0,61 voor een
donderdagvergunning-/standplaatshouder en 19x €0,61 voor een zondagvergunning-/standplaatshouder
?
Het tarief
is per marktdag.
6.
Zo
ja, waarom staat er dan in de bijlage 1, in het “Tarieven 2016 (exclusief BTW)”
schema een “Tarief per jaar (1dag/week)” het bedrag “31.72€” ?
Dat tarief
is voor de wijkmarkten die gedurende het gehele jaar in bedrijf zijn. Voor de
seizoensmarkten op het Plein en het Lange Voorhout geldt het dagtarief wat voor
het aantal marktdagen in rekening gebracht wordt.
7.
Waarom
staat onderaan pagina 2 van de overeenkomst: “het tarief is gebaseerd op de in artikel
2.1 genoemde verbruikscategorie, waarbij het daarbij behorende gemiddelde
jaarverbruik is omgeslagen naar 52 weken”
Zie het
antwoord hiervoor.
8.
Zal
er op de factuur een apart BTW bedrag zichtbaar toegevoegd worden? Indien ja,
is dat dan 21% ?
Ja
9.
Is
de overeenkomst ongeldig als er een verkeerd standplaatsnummer op staat?
Nee
10. Zal er in 2017 maandelijks een
factuur gestuurd worden?
Dus
5 facturen voor de Antiek- en Boekenmarkt Lange Voorhout 2017?
Nee, de seizoensmarkten worden per seizoen afgerekend.
Vooral omdat het factuurbedrag relatief laag is en daardoor de kosten voor het
versturen van de factuur te hoog zullen worden.
11. Mocht u ons niet voor 24 september
2016 opheldering kunnen geven inzake bovengestelde vragen, mogen wij dan uw
datumstelling van 25 september 2016 voor het inleveren van de overeenkomst
overschrijden? Indien niet, wat zijn dan voor ons de gevolgen?
Als de overeenkomst niet voor 24 september is teruggestuurd zult u
daarvan een herinnering ontvangen. Als u dat helemaal niet doet zult u
uiteindelijk in het nieuwe seizoen geen stroom af kunnen nemen: zonder
overeenkomst levert de gemeente u geen stroom/mag u geen verlichting gebruiken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.