maandag 25 juli 2016

Kijken Kijken op de Antiekmarkt Den Haag


Gezien in de: LibelleDaily
“Kunst en antiek op het sfeervolle Haagse Lange Voorhout”
Beschreven door: Georgina Wiersma
Elk jaar is hij er weer, de unieke kunst- en antiekmarkt op een van de ontmoetingspunten van de échte Haagse chic. En de bezoekers zijn al net zo divers als het aanbod!
Haagse chic in elke kraam…

Hij is er elke zomer van medio mei tot en met september, de leukste markt van Den Haag, op donderdag en zondag van tien tot zes. In de winter op het bekende Plein, maar ’s zomers onder de hoge bomen van een van de bekendste plekken van Den Haag, staan zo’n 65 kramen.



Leden van Koninklijk huis
Het Lange Voorhout wordt wel het mooiste plein van Europa genoemd, en ligt tussen de Koninklijke Schouwburg en het fameuze Hotel des Indes, vroegere pleisterplaats van de koloniëngangers in het verre Indië. En ergens waart de geest van ‘Tempo doeloe’, de tijd van vroeger, ook nog rond tussen de witte overkappingen van de kramen. Haast heeft men hier niet, de bezoeker wordt uitgebreid te woord gestaan. Naar verluidt komen hier ook vaak bekende Nederlanders, en zelfs weleens leden van het Koninklijk huis.



Een libelle
“Het is een libelle, mevrouw.” Fronsend bekijkt een chique Haagse dame een koperen schaaltje. “Het is Art déco”. “Nee”, zegt de dame. Het is een bídsprinkhaan, en het art nouveau!”  Ik kijk ook even mee, maar ik herken geen van beide insecten. Langzaam loop ik verder. Een oudere heer, zo uit de tijd van Louis Couperus afkomstig, neemt zijn spierwitte Panama-hoed voor me af. Glimlachend wandel ik verder. Even verderop vind ik een schitterend glas. De verkoper verzekert me dat het echt kristal is, en de prijs valt eigenlijk best mee. Toch zet ik het weer terug. Ik heb al een kast vol glaswerk… Gelukkig is er veel meer te zien en te koop.



Breed aanbod
Een paar kramen verderop speelt een antieke grammofoon met grote hoorn, en ik krijg de neiging om mee te dansen op het dertiger jaren geluid. Die zou toch wel heel erg leuk staan bij ons thuis! Maar dan realiseer ik me, dat ik dan ook op platenjacht moet. Even verderop hangt een rek vol bontjassen. Twee Amerikaanse meisjes passen enthousiast. Zij hebben beslist geen moeite met een derdehands jas.


Winkel van Sinkel
De hele markt is eigenlijk een chique winkel van Sinkel. Je vindt er antiek porselein naast oude aardewerken bordjes, charmante sieraden van onedele metalen naast ringen met echte parels. Ik ontdek een prachtige vintage tas van krokodillenleer, maar ook die zet ik weer terug. En dat is het leuke van deze markt: echte troep vind je er weer niet, alles is mooi en onbeschadigd. Het kijken is de helft van de pret natuurlijk, en uiteindelijk verlaat ik zonder enige aanwinst het plein om koffie te gaan drinken tussen de koele marmeren pilaren van Hotel Des Indes, waar een harpiste de van hun drankje nippende gasten vermaakt. Oude tijden herleven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.