Het is waarschijnlijk niet zo dat Bridge Vastgoed als docent in de workshop
"De Toekomst Voor De Antiek en Boekenmarkt" staat.
De standhouders zullen daar de docent zijn, want Bridge Vastgoed wil iets leren.
Het is natuurlijk een beetje lullig dat in dit geval de leerling betaald wordt en de docent niet.
Maar goed, je kan niet alles hebben.
Een docent draagt graag kennis over
en daarom zijn wij, standhouders, uitermate geschikt als leraar.
Want dat doen we. Gevraagd en ongevraagd.
Al zullen we ook bepaalde kennis voor ons houden,
want kennis is macht, vooral in de antiekhandel.
Ik ga mijn klanten niet vertellen waar ik mijn handel inkoop.
Ik ga mijn klanten niet exact vertellen hoe ik kan zien dat een glas uit de 17de eeuw komt.
Dat is zoiets als vertellen welke kleur ondergoed je draagt.
Vasso
Wel kunnen we vertellen
wat we menen dat goed is voor onze markt en wat niet.
We weten welk soort consument ons genoegen doet.
We weten dat we de passant, verzamelaar en kenner moeten betoveren.
We weten dat we de aandacht moeten trekken
met onze waren, uitstraling, prijs of conditie.
We weten dat we moeten verkopen om een inkomen te hebben,
Dat we winst moeten maken om het marktgeld, belasting, ziekenfonds, verpakkingsmateriaal, vervoer, kraam, boodschappen en schoolgeld te betalen.
Dat de klant maar één keer zijn geld kan uitgeven, dat er dan geen oneerlijke concurrentie moet zijn op onze markt, dat naast mij geen foodtruck moet staan, die de klant op een snelle manier zal kunnen bevredigen, terwijl ik moet investeren in kennis en kracht om die klant op een andere wijze een genoegen te doen.
Rob
De Antiek- en Boekenmarkt is een Themamarkt.
De Antiek- en Boekenmarkt moet geen Braderie worden.
Het thema is al voldoende opgerekt;
Er is antiek, er zijn boeken.
Maar ook curiosa, tweede hands, design, retro, vintage, kunst, vinyl.
De klant moet er van uit kunnen gaan dat dat de gebieden zijn waar ons aanbod onder valt.
De passant moet het thema herkennen.
En de Gemeente Den Haag moet weten dat die thema's al vertegenwoordigd zijn in ons aanbod.
Roel
Op onze markt moet, zoals in de Nota Markten staat, reuring zijn.
Een buzz moet er zijn,
voor de standhouder zelf, zin om te gaan, zin om uit te pakken.
Een buzz, 's morgensvroeg,
het tijdstip dat handelaren van elders komen om in te kopen.
Een buzz voor verzamelaars,
die weten dat er regelmatig iets van hun gading is.
Een buzz voor de consument;
daar worden mooie dingen gevonden en aangeboden.
Een buzz voor de horeca in de directe omgeving.
Een buzz in de tram, op de passerende fiets.
Een buzz in the air die de toerist bespeurt en aantrekt.
Een buzz voor toevallige passant en vaste klant.
Jaap
Ja, wij standhouders kunnen u wat leren.
Vraagt u maar !
tekst: Marx Warmerdam
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.