Na invoering van de (nieuwe) Wet- en Regelgeving Haagse
Markten, d.d. 1 januari 2013, is op 20 maart 2013 een vergadering geweest,
waarbij 31 standplaatshouders aanwezig waren. In de notulen daarvan is
vastgelegd:
punt 3 - 2de alinea:
"...de promotiecommissie ontvangt
(ONTVANGT !) 2500euro per markt aan promotiebijdrage van de gemeente"
ONTVANGT.
Op het Lange Voorhout hebben we 2 markten, donderdag +
zondag: 2x2500=5000euro, daarnaast zou het ook zo moeten zijn dat de markt op
het Plein ook 1x2500euro ontvangt.
ONTVANGT.
Nu blijkt uit informele gesprekken,
dus niet op een officiele vergadering, dus niet in notulen vastgelegd, dat de
PromCom geen bijdrage meer ontvangt, maar voorstellen mag doen aan de
Marktkamer, die dan beslist over toekenning van bijdragen.
Kijkende naar de officiele regelgeving is de taak van de
Marktkamer: "het adviseren van de Adviescommissie Haagse Markten over
zaken die specifiek hun markt betreffen"
"De Adviescommissie Haagse Markten (waar wij niet in
vertegenwoordigd zijn) heeft tot doel burgemeester en wethouders gevraagd en
ongevraagd advies te geven over het marktbeleid, e.d."
De Marktkamer heeft dus geen beslissingsbevoegdheid.
Daar zit je dan als PromCom. Je hebt veel tijd gestoken in
vergaderen, ideeen uitwerken, aanbod vergeleken, offertes aanvragen, verdedigd,
gelobbyed, gewogen, gestemd en dus weloverwogen besloten wat je met dat promotiegeld
het beste kunt doen, en nu zou het zo zijn dat je dan met dat alles nu eerst naar
de Marktkamer moet (2x per jaar vergadering), dat die er weer naar de Adviescommissie kan (KAN!) gaan en
die weer naar Burgemeester en Wethouders.
Even wachten dus met uitvoeren. De PromCom zal nu een meerjaren
beleid moeten gaan voeren. En vooral niet verwachten dat wat zij bedenken uitgevoerd kan of zal gaan worden.
Het lijkt me dat de PromCom dit niet hoeft te accepteren.
Tenzij ze het een goede, verstandige en juiste wijze vinden.
Een vertegenwoordiger/woordvoerder van de afdeling Markten
gaf als reden van dit beleid dat het op alle andere Haagse Markten zo gaat……..
Zo gaat het dus niet op alle markten (gecontroleerd door redactie) Op een bepaalde markt gaat het via een stichting, op een andere markt
is geen PromCom, maar wordt het geld besteed op initiatief van Marktkamerleden.
Maar het is altijd zo, dat de Gemeente Den Haag/Afdeling Markten geen
zeggenschap heeft over het hoe te besteden, in de zin van een feestje, een
opening, een stampotdag, een clown, een luchtkussen, het lettertype gebruikt,
etc. Het te besteden bedrag is bekend, de standhouders of hun
vertegenwoordigers besluiten hoe dat besteed wordt, doen dat, de nota wordt
ingediend bij de Gemeente en die wordt dan betaald.
Omdat al vele jaren, meer dan 20 jaar en wellicht langer, de
Antiek- en Boekenmarkt het geld ontving op een daarvoor bestemde bankrekening,
met verplichting tot verantwoording van de besteding ACHTERAF, zou een eerste stap van de Afdeling Markten/Stadsbeheer
moeten zijn, aan te tonen dat het geen nieuw beleid betreft, maar is
vastgelegd in de Regelgeving en Verordening Haagse Markten.
Vervolgens zal de
gemeente zich moeten verantwoorden waarom dit al vele jaren op de Antiek- en
Boekenmarkt niet het geval is en waarom niet, en waarom nu wel.
Dit zal schriftelijk, formeel en openbaar, dus niet
informeel, moeten gebeuren.
PromCom: pas op uw zaak, eis formele besluitvorming,
aanpassing van en toelichting in Regelgeving, vergewis u van eventuele beslissingsbevoegdheid
van de Marktkamer, en weet dat wat nu voor de éne markt gewoonte is, niet voor
een andere markt hoeft te gelden.
Als het zo is dat de Gemeente Den Haag/ Afdeling Markten de
promotie activiteiten door de Marktkamer wil laten bepalen, besef dan wel dat
daar meer vertegenwoordigers van de Gemeente in zitten dan vertegenwoordigers
van de vergunninghouders. De Gemeente/Afdeling Markten kan daardoor meer
invloed hebben, een grotere stem. Daar zit je dan met je voorstellen tegenover.
Jouw reclame, jouw idee, jouw uitgewerkt plan, de door jouw
inspanning verworven offertes, jouw
lettertype op drukwerk, jouw kleur in jouw logo kan dan worden afgekeurd, niet
uitgevoerd, niet vergoed, omdat de andere partij andere reclame wil, een ander
idee heeft, een ander lettertype mooier vindt, liever denimblauw dan
cobaltblauw gebruikt in reclame uitingen.
Wat kun je doen ?
Formele duiding van de regelgeving hierin
eisen en tot dat moment eisen dat de regelgeving / het beleid niet even informeel
gewijzigd mag worden.
tekst: Marx Warmerdam,
met dank aan:
- Paul Nijhuis, regiomanager van het CVAH - Centrale Vereniging voor Ambulante Handel
- Nel Kames, vergunninghouder en marktkamerlid van de Haagse Markt en voorzitter CVAH - Afdeling Haaglanden
- Peter Hoogendoorn, lid Centraal Bestuur CVAH met portefeuille regelgeving, adviseur van de Marktkamer Stevinstraat, vergunninghouder op de Haagse Markt en Markt Stevinstraat Den Haag
- Hans Schoemaker, vergunninghouder op onze markt en voormalig, jarenlang, lid van de Promotie Commissie van de Antiek- en Boekenmarkt Den Haag
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Hartelijk dank voor uw reactie, de redactie zal uw bericht lezen en mogelijk plaatsen op het blog. Anonieme reacties worden niet geplaatst.